Resort budownictwa poddał konsultacjom publicznym projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z uproszczeniem procesu inwestycyjno-budowlanego. Propozycja przewiduje nowelizację szeregu aktów prawnych: ustawy o drogach publicznych, Prawa geodezyjnego i kartograficznego, ustawie o ochronie przeciwpożarowej, Prawa budowlanego, Prawa energetycznego, ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o transporcie kolejowym, ustawy o ochronie przyrody, ustawy o finansowym wsparciu rodzin i innych osób w nabywaniu własnego mieszkania, ustawy o opłacie skarbowej, ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, ustawie o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, ustawie o charakterystyce energetycznej budynków, ustawie o rewitalizacji, ustawie o Krajowym Zasobie Nieruchomości.
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, potrzeba wprowadzenia uproszczeń do procesu inwestycyjno-budowlanego wynika z szeregu stwierdzonych wąskich gardeł. Opisane one zostały m. in. w materiale dla sejmowej komisji samorządu terytorialnego na posiedzenie w maju 2016 r., oraz licznych opracowaniach Najwyższej Izby Kontroli i organizacji międzynarodowych (OECD, Bank Światowy, UE). W resorcie uznano, że zmiany powinny dotyczyć najpilniejszych, a jednocześnie możliwych do likwidacji w drodze punktowych zmian problemów: 1) statycznego charakteru planu miejscowego, jako instrumentu nie zawsze odpowiadającego na potrzeby dynamicznie zmieniającego się rynku, zwłaszcza w przypadku konieczności pilnej rewizji ustaleń dot. rozwoju przestrzennego danego obszaru; 2) braku trybu i zasad współpracy publiczno-prywatnej w procesie zagospodarowania przestrzennego; 3) niskiej stabilności inwestowania związanej ze złym ujęciem legislacyjnym decyzji o warunkach zabudowy - co utrudnia gospodarowanie przestrzenią zarówno wnioskodawcom tej decyzji, jak i podmiotom, na które oddziałują jej ustalenia; 4) niskiej stabilności w obrocie prawnym decyzji wydawanych w procesie inwestycyjnym, m. in. z uwagi na nieaktualne i niepełne dane dotyczące nieruchomości, zawarte w dostępnych zbiorach danych; 5) szeregu barier szczegółowych w geodezji i budownictwie; 6) braku jasnych reguł w zakresie uzyskiwania warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, ciepłowniczej, gazowej i wodociągowo – kanalizacyjnej oraz realizacji przyłączy.
Z projektem można zapoznać się tutaj.