Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Inwestycje celu publicznego (16)

Inwestycje celu publicznego (16) fotolia.pl

Cel publiczny wymieniony w art. 6 pkt 6a ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczy budowy i utrzymywania obiektów oraz pomieszczeń niezbędnych do realizacji obowiązków w zakresie świadczenia usług powszechnych przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe, a także innych obiektów i pomieszczeń związanych ze świadczeniem tych usług.

Definicja operatora wyznaczonego znajduje się w art. 3 pkt 13 tej ustawy, gdzie czytamy, że jest to operator pocztowy obowiązany do świadczenia usług powszechnych. W świetle tej definicji podstawową cechą operatora wyznaczonego jest nie sam fakt świadczenia przez niego usług powszechnych, lecz to, że operator ten jest do świadczenia takich usług zobowiązany.

Znajduje to odzwierciedlenie w dotychczasowym orzecznictwie sądowym (np. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 5 marca 2009 r., I SA/Gd 369/08) w którym stwierdzono, iż żeby dany podmiot uznać za operatora publicznego, nie wystarczy, aby świadczył on powszechną usługę pocztową na zasadzie dobrowolnie prowadzonej działalności gospodarczej, ale konieczne jest jeszcze nałożenie na dany podmiot obowiązku świadczenia takiej usługi.

W art. 3 pkt 30 ustawy – Prawo pocztowe zdefiniowano ponadto usługi wchodzące w zakres usług powszechnych – jako usługi pocztowe obejmujące przesyłki listowe i paczki pocztowe, o wadze i wymiarach określonych dla usług powszechnych, oraz przesyłki dla ociemniałych, nieświadczone przez operatora wyznaczonego w ramach obowiązku świadczenia usług powszechnych; do usług wchodzących w zakres usług powszechnych nie zalicza się usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, sortowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek kurierskich.

Ustawa – Prawo pocztowe wskazuje także w art. 71 ust. 1, że operator wyznaczony jest wybierany na okres 10 lat przez Prezesa UKE, w drodze decyzji, spośród operatorów pocztowych wyłonionych w drodze konkursu ogłaszanego przez Prezesa UKE. Natomiast art. 77 ust. 1 wskazuje przypadki wygaśnięcia decyzji Prezesa UKE.

Jednakże wracając to kwestii celu publicznego w rozumieniu art. 6 pkt 6a ustawy o gospodarce nieruchomościami to nie jest nim świadczenie przez operatora wyznaczonego powszechnych usług pocztowych, ale budowa i utrzymywanie obiektów oraz pomieszczeń niezbędnych do realizacji obowiązków w zakresie świadczenia takich usług, a także budowa i utrzymanie innych obiektów i pomieszczeń związanych ze świadczeniem tych usług.

Jak wskazuje doktryna podstawowym kryterium oceny powinno być więc w tym zakresie świadczenie powszechnych usług i niezbędność danych obiektów lub pomieszczeń do świadczenia takich usług, a nie to, czy jakieś usługi są świadczone przez operatora wyznaczonego. Dopiero gdy dany obiekt (pomieszczenie lub pomieszczenia) jest niezbędny do świadczenia usług powszechnych, aby jego budowę i utrzymanie uznać za cel publiczny, konieczne jest spełnienie warunku, by usługi w tym obiekcie świadczone były przez operatora wyznaczonego (Bończak-Kucharczyk Ewa, Ustawa o gospodarce nieruchomościami. Komentarz aktualizowany, Opublikowano: LEX/el. 2017).

Sob., 1 Lp. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka