Oczywiście wiemy, że ideał nie jest możliwy do osiągnięcia, ale można starać się działać tak, by zbliżyć się do niego. Najlepiej według przemyślanego wzoru. W tym celu samorządowcom z pomocą przychodzi model współpracy partnerskiej, wypracowany w okresie kilku ostatnich lat przez zespół ekspertów Związku Miast Polskich, Związku Powiatów Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP, na podstawie obserwacji i doradztwa dla kilkudziesięciu partnerstw samorządowych.
Celem opracowania modelu było usystematyzowanie wiedzy i sposobu myślenia praktyków samorządowych na temat planowania, organizacji i wdrażania wspólnych działań na rzecz rozwoju obszaru funkcjonalnego. Przedmiotem modelu jest partnerstwo strategiczne, czyli najpełniejsze - można powiedzieć, że idealne pod względem skali działania - realizowane przez wiele podmiotów, działających na wspólnym obszarze i zainteresowanych jego rozwojem. Model podpowiada, czy tak opisana rola podmiotów jest efektywna. A powiązane z nim techniki diagnostyczne (narzędzie samooceny stanu rozwoju współpracy) pomagają monitorować stan realizacji wszystkich dziesięciu standardów. Dzięki nim możliwa jest analiza funkcjonowania partnerstwa, zidentyfikowanie elementów wymagających korekty o zaplanowanie koniecznych działań usprawniających oraz
Dziesięć standardów współpracy
Opracowany model składa się z dziesięciu standardów, opisujących pożądany, docelowy kształt relacji i mechanizmów organizujących współpracę partnerów w kluczowych wymiarach funkcjonowania partnerstwa. Siedem standardów dotyczy strategicznego zarządzania rozwojem terytorialnym, a trzy odnoszą się do operacyjnego zarządzania relacjami w partnerstwie. Działania partnerów muszą być prowadzone kompleksowo w obu wymiarach: strategicznym i operacyjnym, zaś rozwój partnerstwa uwarunkowany jest możliwie równomiernym wypełnieniem wszystkich dziesięciu aspektów współpracy.
- Skład partnerstwa dostoswany do celów współpracy
- Diagnoza zasobów i potrzeb obszaru funkcjonalnego
- Analiza powiązań funkcjonalnych w zakresie usług publicznych na terenie obszaru funkcjonalnego
- Programowanie rozwoju obszaru funkcjonalnego
- Integracja usług publicznych i infrastruktury w obszarze funkcjonalnym
- Integracja dokumentów programowych partnerów i partnerstwa
- Monitoring i ewaluacja działań partnerstwa
- Komunikacja partnerstwa z mieszkańcami i innymi interesariuszami obszaru funkcjonalnego
- Przestrzeń debaty i dialogu między partnerami oraz komunikacja wewnętrzna
- Wzajemne zaufanie partnerów
W kolejnych odcinkach cyklu omówimy poszczególne standardy.