Na majowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego odbyło się uroczyste wręczenie nagród laureatom XIII edycji konkursu im. prof. Michała Kuleszy. W kategorii prac magisterskich pierwszą nagrodę otrzymała Katarzyna Darowska za pracę pt.: „Prawne problemy wykorzystywania modelu chmury w procesie informatyzacji jednostek samorządu terytorialnego”. Dziennikowi Warto Wiedzieć udało się z nią porozmawiać.
Dziennik Warto Wiedzieć: Kiedy obroniła Pani pracę magisterską i gdzie Pani studiowała?
Katarzyna Darowska: Studiowałam na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Moim promotorem był prof. zw. dr hab. Bogdan Dolnicki. Swoją pracę magisterską obroniłam 1 lipca 2015 roku.
DWW: Co skłoniło Panią do wyboru tematu i następnie zgłoszenia się do konkursu?
KD: Bardzo długo nie potrafiłam się zdecydować o czym chciałabym pisać. Porzuciłam po drodze kilka pomysłów. Pan Profesor okazał względem mnie anielską cierpliwość. Ostatecznie mój temat o informatyzacji jednostek samorządu terytorialnego znalazł mnie sam. Przypadkiem wpadł mi w ręce artykuł o ochronie danych osobowych i cloud computing, i na tyle mnie zaciekawił, że zaczęłam poszerzać swoją wiedzę w tym kierunku. Gdy okazało się, że rusza projekt „Informatyzacji jednostek samorządu terytorialnego z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze” – wiedziałam, że znalazłam mój temat.
Do wysłania pracy na konkurs namówił mnie kolega z Katedry oraz przyjaciółka. Nie dałam się szybko przekonać i skończyło się na tym, że nadawałam przesyłkę na poczcie ostatniego dnia przyjmowania zgłoszeń. Teraz wiem, że muszę im za to podziękować.
DWW: Proszę opowiedzieć o swojej pracy magisterskiej, jakie wnioski z niej wynikają?
KD: Podjęte w mojej pracy rozważania skupione są wokół zagadnień informatyzacji jednostek samorządu terytorialnego, a dokładniej możliwości wykorzystania przez nie technologii przetwarzania w chmurze.
Dla lepszego wykonywania zadań publicznych administracji samorządowej w Polsce, najistotniejsze jest redukowanie roli papierowych nośników danych i zwiększanie możliwości zdalnego załatwiania spraw urzędowych. Cloud computing wydaje się być rozwiązaniem idealnym dla administracji publicznej. Poszczególne jednostki administracji publicznej dysponują na tyle małym budżetem, że korzystne byłoby dla nich wykupienie usług u zewnętrznego dostawcy, bez konieczności ponoszenia kosztów inwestycyjnych i związanych z utrzymaniem własnej infrastruktury. Jednakże droga administracji do wszechstronnego wykorzystania rozwiązań informatycznych w modelu cloud computing jest jeszcze daleka. Proces informatyzacji jest procesem ciągłym, w którym kluczową rolę odgrywa odpowiednie zaplanowanie, a następnie realizacja zaplanowanych działań. Starałam się pokazać, że pod kątem planowania, zarówno na szczeblu europejskim jak i krajowym, jest wysyp wszelkiego rodzaju dokumentów i strategii. Obecnie należy obserwować jak zostaną one zrealizowane.
Przeprowadzona przeze mnie analiza pokazała, że trudno mówić o pojawieniu się nowych problemów prawnych w związku z funkcjonowaniem chmury obliczeniowej. Pod kątem jednostek samorządu terytorialnego aktualne pozostają rozwiązania prawne przyjęte dla realizacji zadań publicznych. Również przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawy o ochronie danych osobowych znajdą zastosowanie w przypadku przetwarzania danych w chmurze przez jednostki samorządu terytorialnego.
Obecnie przyszłość całej administracji publicznej widzi się właśnie w wykorzystaniu nowych technologii. Pozostaje mieć nadzieję, że na planowaniu się nie zakończy i nowe rozwiązania zostaną opracowane oraz wdrożone w sposób rzetelny i będą sprawnie służyć społeczeństwu.
DWW: Co wyróżnia Pani pracę, czy prowadziła Pani jakieś badania?
KD: To co ją wyróżnia to interdyscyplinarne podejście do tematu. Starałam się nakreślić temat od każdej możliwej dla mnie do przeanalizowania strony. Pierwszy rozdział został poświęcony wyjaśnieniu pojęcia oraz mechanizmu działa cloud computing. Następnie starałam się przybliżyć założenia dokumentów strategicznych, zarówno polskich jak i europejskich, które odnoszą się do rozwoju e-administracji i cloud computing. Pod kątem rozwoju jednostek samorządu terytorialnego omówiłam prawne wątpliwości jakie mogę się pojawić przy stosowaniu wybranych przepisów regulujących kwestie informatyzacji jednostek realizujących zadania publiczne, dostępu do informacji publicznej, e-administracji, świadczenia usług drogą elektroniczną oraz ochrony danych osobowych. Pracę wieńczy rozdział poświęcony projektowi „Informatyzacji jednostek samorządu terytorialnego z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze”.
W pracy wykorzystałam badania opublikowane przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
DWW: Co dalej? Czy pracuje Pani lub zamierza pracować – czy będzie miało to lub ma związek z samorządem?
KD: Ja, trochę jak moja praca, jestem interdyscyplinarna. Nie usiedzę długo w jednym miejscu i dlatego cieszę się że mam okazję rozwijać się jednocześnie na kilku płaszczyznach. Rozpoczęłam studia doktoranckie i pracę w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, ponadto jestem aplikantem. notarialnym i czynnym turniejowo sportowcem.
DWW: Serdecznie dziękuję za rozmowę.