Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dlaczego boimy się AI?

Dlaczego boimy się AI? fot.pixabay

Europejczycy martwią się o swoją prywatność cyfrową, dlatego ostrożnie podchodzą do AI. Prawie dziewięciu na dziesięciu (88 proc.) obawia się o bezpieczeństwo swoich danych w kontekście korzystania z narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję. W efekcie podchodzą do AI z powściągliwością i rozwagą, nie mając pewności, czy ich dane pozostaną bezpieczne. Ostrożność ta – choć często uzasadniona – może oddalać ich od licznych korzyści, jakie mogliby czerpać z nowoczesnych technologii.

Smart technologie, realne obawy

Z badania przeprowadzonego przez Samsung Electronics wynika, że 36 proc. młodych Europejczyków właściwie nie myśli o bezpieczeństwie swoich urządzeń smart. Jednocześnie niemal połowa (49 proc.) rozważa kwestie prywatności związane z używaniem smartfonu. Czy to podejście wpływa na sposób korzystania z urządzeń do inteligentnego domu?

Co piąty ankietowany przyznaje, że zarządzanie prywatnością stanowi dla niego wyzwanie, a aż trzy czwarte badanych odczuwa w związku z tym stres. Czego konkretnie się obawiają? Między innymi oszustw finansowych (67 proc.) oraz wykorzystania metadanych do identyfikacji (56 proc.).

Ostrożność czy brak wiedzy? Cyfrowe dylematy Europejczyków

Głównym źródłem obaw związanych ze sztuczną inteligencją jest brak wiedzy i ignorowanie ogólnodostępnych informacji. Tylko 13 proc. badanych czuje się dobrze poinformowanymi w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, a jedynie połowa wie, jakie dane są zbierane przez ich urządzenia. Aż 31 proc. akceptuje domyślne ustawienia aplikacji bez zapoznania się z polityką prywatności. 64 proc. jest przekonanych, że nie da się w pełni kontrolować płatności na wszystkich urządzeniach. Tylko co druga osoba ufa, że producenci odpowiednio chronią dane użytkowników. 

Te obawy mają realny wpływ na korzystanie z technologii – 18 proc. respondentów zrezygnowało z udostępniania danych między urządzeniami właśnie ze względu na kwestie bezpieczeństwa. Tymczasem 60 proc. deklaruje, że większa wiedza o technologii i mniejsze obawy skłoniłyby ich do bardziej otwartego podejścia do inteligentnych systemów. 

Istotna równowaga

Nadmierna ostrożność może prowadzić do ograniczenia możliwości, jakie oferują inteligentne technologie. Kluczowe jest znalezienie równowagi - świadomość zagrożeń powinna iść w parze ze zrozumieniem realnych korzyści.

Niestety, wielu użytkowników wciąż ignoruje podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa, jak tworzenie silnych haseł, włączanie dwuetapowej weryfikacji czy regularne aktualizowanie oprogramowania Tymczasem wdrożenie tych prostych kroków znacząco zmniejsza ryzyko cyberataków i nieuprawnionego dostępu do danych.

Przez przesadną ostrożność i brak zaufania użytkownicy mogą tracić wygodne i przydatne funkcje oferowane przez AI: spersonalizowane oferty zakupowe, inteligentne zarządzanie domem czy rekomendacje dopasowane do indywidualnych preferencji.

Zaufanie kluczem do cyfrowej przyszłości

Aby korzystać z AI i smart technologii w sposób bezpieczny i komfortowy, potrzebna jest zarówno edukacja użytkowników, jak i odpowiedzialność producentów. Użytkownicy powinni znać podstawowe zasady ochrony prywatności, natomiast firmy muszą oferować przejrzyste systemy zabezpieczeń i realne wsparcie w zarządzaniu danymi. Technologia powinna być nie tylko inteligentna, ale i godna zaufania – tylko wtedy możliwe będzie zbudowanie cyfrowego świata, w którym innowacje wspierają ludzi, nie naruszając ich prywatności.

Źródło: IP

Czw., 14 Sp. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Alicja Cisowska