Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Polak w Internecie: mniej świadomy zagrożeń od przeciętnego Europejczyka

Polak w Internecie: mniej świadomy zagrożeń od przeciętnego Europejczyka fotolia.pl

Firma Microsoft opublikowała wyniki europejskiego badania przeprowadzonego w 27 krajach, w tym w Polsce, z którego wynika, że polscy użytkownicy Internetu powinni lepiej poznać zasady ochrony przed coraz bardziej zaawansowanymi i przebiegłymi cyberprzestępcami, a także zwiększyć aktywność w tej dziedzinie. Badanie zrealizowano przy okazji ósmego międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu, ustanowionego przez Komisję Europejską. Celem tej inicjatywy jest podnoszenie świadomości bezpieczeństwa w sieci.

Firma Microsoft opublikowała wyniki europejskiego badania dotyczącego bezpieczeństwa w sieci, przeprowadzonego za pośrednictwem portalu MSN. Badanie przeprowadzono na grupie ponad 10 000 osób w 27 krajach, w tym ponad 500 w Polsce, w celu sprawdzenia stopnia, w jakim ludzie używają sprawdzonych narzędzi i stosują zachowania online związane z bezpieczeństwem.

Wyniki przedsięwzięcia, poprzez Microsoft Computing Safety Index, czyli wskaźnik bezpieczeństwa w sieci stworzony przez Microsoft, pokazują, że użytkownicy Internetu dysponują podstawową ochroną bezpieczeństwa w Internecie, jednak wiedzą znacznie mniej o tym, jak bronić się przed zagrożeniami ze strony cyberprzestępców, korzystających z takich narzędzi jak phishing, kradzieże tożsamości i fałszywe linki. Dane te świadczą również o przesunięciu wskaźnika największych zagrożeń z tych opartych na oprogramowaniu, w kierunku zagrożeń o charakterze bardziej społecznym. Choć wielu konsumentów stosuje zapory firewall, oprogramowanie antywirusowe i silne hasła, konieczna jest dalsza edukacja w dziedzinie działań i narzędzi sprzyjających ochronie przed zagrożeniami o charakterze społecznym, które polegają na oszukiwaniu ofiar lub kradzieży.

Polska: wciąż za mała świadomość, coraz nowsze zagrożenia

Wyniki badań świadczą o tym, że Polacy są w tyle za pozostałymi 26 krajami, jeśli chodzi o świadomość w sieci i zachowania zwiększające ich bezpieczeństwo. Ponad połowa (56 proc.) respondentów z całego świata i aż 79% ankietowanych z Polski nie posiada żadnej wiedzy na temat zapobiegania kradzieży tożsamości, zaś 84% naszych rodaków (przy wyniku dla całego badania na poziomie 73%) nie wie nic o najnowszych działaniach służących ochronie reputacji internetowej. Jeszcze gorzej prezentują się wyniki pytania dotyczącego edukacji Polaków związanej z bezpieczeństwem w sieci. Aż 66% z ankietowanych w Polsce w ogóle nie poszerza swej wiedzy na temat ochrony reputacji w Internecie ani zapobiegania kradzieży tożsamości. Wskaźnik dla wszystkich krajów jest znacznie mniejszy, bo na poziomie 39%.

alt

Cyberprzestępcy przyjmują coraz bardziej wyrafinowane i przebiegłe taktyki, a z badań wynika, że wielu konsumentów jest potencjalnie podatnych na ataki o charakterze społecznym i nie podejmuje działań chroniących przed oszustwami prowadzącymi do kradzieży pieniędzy i danych osobistych. Na przykład zaledwie jedna trzecia badanych w Polsce zmienia ustawienia w sieciach społecznościowych ograniczające liczbę udostępnianych informacji. Tylko 17% spośród naszych respondentów deklaruje używanie filtrów antyphishingowych i stosowanych w przeglądarkach.

alt

 

Najważniejsze wyniki ankiety

  • Ponad jedna trzecia respondentów na świecie i aż 66% w Polsce w ogóle nie poszerza swej wiedzy na temat ochrony reputacji w Internecie ani zapobiegania kradzieży tożsamości.
  • Zaledwie 18 proc. użytkowników na świecie i 19% w Polsce zainstalowało oprogramowanie antywirusowe lub chroniące przed programami szpiegującymi w telefonach komórkowych.
  • Młodsi użytkownicy są zaznajomieni z zagrożeniami społecznymi. Ponad dwie trzecie (69 proc.) osób wieku 14-24 lata zmieniło swoje ustawienia prywatności w portalach społecznościowych w celu ograniczenia udostępnianych informacji, co jest wskaźnikiem dwukrotnie wyższym (34 proc.) wobec grupy użytkowników w wielu 45-59 lat. W Polsce sytuacja wygląda podobnie, bo zrobiło to 60% respondentów w wieku 14-24 i aż 61% tych w wieku 25-29. Najmniej ostrożni w tym temacie są użytkownicy po 45 roku życia (wskaźnik 16% dla obu grup wiekowych, 45-59 lat i 60+ lat).
  • Młodsi użytkownicy także z większym prawdopodobieństwem będą korzystać z wyszukiwarek w celu monitorowania i zarządzania osobistymi informacjami w Internecie. W grupie 25-29 lat robi to 40 proc. osób na świecie i 34% w Polsce. W wieku 25-29 lat i tylko 22 proc. osób w wieku 45-59 lat, a w Polsce jeszcze mniej, bo tylko 9%.
  • We wszystkich krajach użytkownicy w wieku 25-29 lat z większym prawdopodobieństwem (32 proc.) niż inne grupy wiekowe będą dokształcać się z zakresu najnowszych działań ochrony reputacji. 71 proc. z tej grupy zmienia ustawienia prywatności w portalach społecznościowych w celu ograniczenia udostępnianych informacji.
  • Użytkownicy w wieku 30-44 lata uzyskali najwyższe wyniki w zakresie instalowania oprogramowania antywirusowego/spyware/malware na komputerach i/lub laptopach – deklaruje to 87 proc. ankietowanych. 61 proc. osób z grupy wiekowej 30-44 lata twierdzi, że aktualizuje oprogramowanie lub włączyło automatyczne aktualizacje.

Źródło: microsoft.com

Pon., 27 Lt. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka