Jednym z najważniejszych aspektów aranżacji wnętrz jest dobór odpowiedniej palety kolorystycznej. Może być to trudne, ponieważ istnieją nieskończone możliwości i kombinacje kolorystyczne, a każda tworzy wyjątkowy klimat. Co więcej, wykorzystanie koloru pomaga w uzyskaniu spokoju, relaksu i dobrego samopoczucia.
Podążając za aktualnymi trendami wnętrzarskimi, możemy zawęzić nieskończone kombinacje kolorystyczne i wybrać schemat pasujący do przestrzeni i naszych potrzeb. Przyjrzyjmy się zatem aktualnym trendom kolorystycznym.
Biophilic Design – powrót do natury
Żyjąc w miastach zanurzamy się w świecie betonu, zimnych przestrzeni i surowych środowisk. Jak to zmienić? Biophilic design to koncepcja, która stara się połączyć wrodzoną ludzką potrzebę obcowania z naturą z nowoczesnym środowiskiem architektonicznym. Ten trend używa materiałów organicznych takich jak kamień, drewno i rośliny, a także naturalnego światła i wody. Obejmuje paletę żółci, naturalnych błękitów i zieleni. Jest w nich moc, aby zapewnić naszym umysłom spokój i poczucie komfortu.
Inspirujące zielenie
Według badań ludzie otoczeni roślinami i zielenią są nawet o 15% bardziej kreatywni i mają lepsze samopoczucie. Jeśli użyjemy w biurze zielonej palety barw, pracownicy mogą być nawet o 6% bardziej wydajni. Powodem jest to, że ludzie lepiej skupiają się na zielonym świetle, ponieważ znajduje się ono w środku widma widzialnego i ma najsilniejsze receptory w naszych oczach. Chcesz kreatywną przestrzeń? Po prostu dodaj zielony.
Wabi Sabi – niedoskonałe piękno
Wabi-Sabi to japoński termin oznaczający „niedoskonałe piękno”. Trend Wabi Sabi celebruje życie, prostotę i naturalną niedoskonałość. Prosta i spokojna japońska estetyka cofa się o krok od perfekcji nowoczesności. Wykorzystuje lekkie i przezroczyste materiały jak jedwab, przydymione szkło i len, aby stworzyć poczucie spokoju i wyciszenia. Paleta barw przechodzi od delikatnych szarości po ciepłe beże.
Optymistyczne róże
Kolor różowy to mieszanka czerwonego – namiętność i energia oraz bieli – czystość i niewinność. Ta kombinacja tworzy kolor, który reprezentuje delikatność i uczucie. Według psychologii koloru różowy budzi nadzieję i pozytywność, sprzyja poczuciu komfortu i odprężeniu.
Poprawiające nastrój żółcie
Badania wykazały, że większość ludzi kojarzy kolor żółty ze szczęśliwymi, radosnymi chwilami i łączy go ze słowami takimi, jak: słońce, ciepło, radość i szczęście. Położenie geograficzne również odgrywa rolę, gdy myślimy o kolorze. Im dalej od równika, tym bardziej doceniamy ten kolor. W Egipcie prawdopodobieństwo, że kolor żółty kojarzy się z radością, wynosi tylko 5,7%. Jednak w przypadku osób żyjących w chłodnej Finlandii jest to 87,7%.
Calm Enclosure – relaksujące zacisze
W obliczu zmian klimatycznych, niepewności politycznej i gospodarczej szukamy miejsca spokojnego, stonowanego i opanowanego. Uspokajające i otulające wnętrza z relaksującą atmosferą i miękkością mogą zmniejszyć nasz stres i niepokój. Ten trend wyraża się za pomocą piaskowej żółci, ciepłych beży, delikatnych czerwieni, pudrowych różów, korali i szkarłatu w połączeniu z zaokrąglonymi, falistymi kształtami.
Odprężające brązy
Naturalne odcienie ziemi i brązu to bezpośrednie skojarzenie z matką Ziemią. Wywołują uczucie ciepła, komfortu i bezpieczeństwa.
Technology – inteligentne jutro
Trend Technology jest inspirowany połączeniem ludzkiej i sztucznej inteligencji w celu stworzenia futurystycznych, ale subtelnych projektów. Wyraża się poprzez zestawienie regularnych i nieregularnych form, twardych i miękkich materiałów takich jak kamień z gładkim zamszem oraz mieszanie powierzchni błyszczących i matowych. Kolory Technology są czyste: chromatyczny niebieski, granatowy i srebrny.
Kojące błękity
Kolor niebieski często łączy się z uczuciem spokoju i pogody ducha. Wprowadza ciszę i bezpieczeństwo. Ma silny wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie, pomaga uspokoić oddech, obniżyć ciśnienie krwi i oczyścić umysł, gdy czujemy się przeciążeni.
Spokojne szarości
Kolor szary jest neutralny i niepozorny. Jego popularność wynika ze zdolności adaptacyjnych. Ludzkie oko widzi 500 odcieni szarości. Dlatego łatwo jest stworzyć głębię, skupienie, rytm i witalność we wnętrzu, używając różnych tonów i odcieni szarości.
Źródło: ip