Rodzice, jak co roku podczas wakacji, myślą w jaki sposób mądrze wypełnić czas swoich pociech. Podróżom czy oczekiwaniu w restauracji często towarzyszy rozrywka online lub zajęcia edukacyjne przed tabletem, smartfonem lub komputerem. Ile wynosi średnia czasu spędzanego przez dzieci przed ekranami w różnych zakątkach globu i co na to naukowcy?
Internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci - Novakid - przeprowadziła ankietę wśród 2000 rodzin w 15 krajach, w tym Polsce, aby poznać nawyki dzieci dotyczące spędzania czasu przed ekranem oraz stosunek ich rodziców do czasu poświęconego na różne działania online.
Jak pokazują badania, dzieci w wieku 4-12 lat na całym świecie spędzają średnio około 2 godzin tygodniowo na zajęciach związanych z edukacją przed komputerem lub innym urządzeniem elektronicznym. Jednak np. w Korei Południowej co drugi rodzic twierdzi, że jego dziecko spędza od 3 do nawet 10 godzin na zajęciach edukacyjnych online. Jeśli chodzi o podejście rodziców do rozrywki połączonej z edukacją online, to jest ono zróżnicowane w zależności od kraju - np. w Japonii aż 46% ankietowanych chciałoby skrócić czas, jaki dziecko spędza online, również na edukację, natomiast np. w Czechach 30% rodziców chciałoby, aby ich dziecko spędzało więcej czasu na nauce poprzez zabawę na komputerze, tablecie lub smartfonie.
Jeśli chodzi o spędzanie czasu na zajęcia pozaedukacyjne na ekranie, to generalnie rodzice, wśród których została przeprowadzona ankieta, myślą o ich ograniczeniu - jednak tylko co czwarty respondent z Polski uważa, że łączny czas spędzony przed ekranem przez jego dziecko jest zbyt długi. Badanie wykazało, że w Polsce od 55% do 65% dzieci spędza do 6 godzin tygodniowo na nieedukacyjnych grach online.
Jedno z najbardziej istotnych do tej pory badań na temat wpływu czasu spędzanego przed ekranem na młodzież wykazało, że prawdopodobnie nie jest on szkodliwy dla dzieci, chociaż “warto go kontrolować”, jak mówi główna autorka badania - Katie Paulich z University of Colorado w Boulder. Naukowcy odkryli, że dzieci w wieku szkolnym, które spędzają więcej czasu przed ekranami, nie cierpią na lęki i depresję, a wręcz przeciwnie, mają więcej bliskich przyjaciół. Jednocześnie są tylko nieznacznie bardziej podatne na zaburzenia uwagi, problemy ze snem lub niższe wyniki w nauce, ale wpływ czasu przed ekranem na te kwestie był znikomy, ponieważ stanowił tylko około 2% zróżnicowania między badanymi dziećmi.
Ponadto w badaniu odkryto pozytywny wpływ treści wideo na motywację dzieci do nauki. Wykazano bowiem, że uczniowie oglądający animowane historie komiksowe mają o 30% wyższą efektywność niż ci, którzy tego nie robią, poświęcają oni również o 24% więcej czasu na odrabianie zadań domowych niż uczniowie, którzy nie oglądają treści edukacyjnych opartych na grywalizacji i fabule.
Przekazując dziecku tablet warto pomyśleć, jakie treści będzie odbierać. Istnieje wiele platform edukacyjnych, które pomagają rozwijać cyfrowe hobby, może to być np. sztuka cyfrowa, programowanie, nauka angielskiego poprzez gry czy tworzenie muzyki elektronicznej. Dobrym pomysłem jest też udostępnienie dziecku audiobooka poruszającego interesującą je tematykę. Kontrolowana rozrywka online może być naprawdę wartościowa!
Źródło: IP Good One PR