Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Akustyka ma znaczenie - czyli jak powinny wyglądać biura w 2022 roku?

Akustyka ma znaczenie - czyli jak powinny wyglądać biura w 2022 roku? fotolia.pl

Rok ciągłej pracy zdalnej i obecny system hybrydowy, skłaniają do zastanowienia się, jakie powinny być biura, by stać się lepszymi miejscami spotkań i pracy. Oprócz odpowiedzi na nowe wyzwania, do rozwiązania są też „stare”, lecz nadal aktualne problemy. Według najnowszych badań, przeprowadzonych również w Polsce na 900 tys. osób, hałas jest jedną z głównych przyczyn niezadowolenia z biura. Czy 2022 rok rozwiąże ten problem? Wytyczne świeżo opublikowanej normy ISO 22955 mają szansę tę sytuację zmienić.

Badacze Leesman Index, po raz kolejny wskazują, że biura, choć są coraz ładniejsze, wciąż niedostatecznie zaspokajają potrzeby pracowników związane ze skupieniem i prywatnością. - Uderzające jest to, że na przestrzeni jedenastu lat zadowolenie z biurowej akustyki pozostało właściwie na tym samym, niskim poziomie. Pomimo, że biura przeszły w tym czasie prawdziwą rewolucję, pracownicy wciąż narzekają na hałas i brak możliwości skupienia - mówi Magda Szubert z Ecophon Saint-Gobain, firmy wdrażającej rozwiązania akustyczne.

Według ankietowanych, sygnały na temat problemu hałasu, raportowane były już podczas pierwszych badań przeprowadzonych w 2010 roku. Wówczas wynikało z nich, że jedynie niespełna 29 proc. osób było zadowolonych z poziomów dźwięku, a cała reszta bardziej lub mniej narzekała. W najnowszym badaniu zadowolonych było nieco ponad 32 proc., ale to i tak mniej niż w 2019 r., w okresie przed pandemią.

- Praca w rozproszonych zespołach uwypukla problemy związane z hałasem w open space i we wszystkich przestrzeniach wspólnych. Ludzie przychodzą do biura obecnie, żeby się spotkać i chociaż przelotnie porozmawiać. Jednocześnie wciąż odbywa się sporo wideokonferencji. Z drugiej strony duża część osób chce też pracować w skupieniu. Biura powinny być na to lepiej przygotowane – dodaje Magda Szubert.

Nowa norma ISO 22955 dla biur open space rozwiąże problem hałasu

Zdaniem ekspertki, problem hałasu w biurach ma szansę uregulować nowa, międzynarodowa norma akustyczna ISO 22955:2021, która zawiera wytyczne dotyczące akustyki biur na planie otwartym. Norma stawia różne wymagania w zależności od dominującej w open space aktywności. Są wśród nich: rozmowy telefoniczne i wideokonferencje, współpraca w obrębie najbliższych stanowisk pracy, sporadyczna kooperacja, przyjmowanie gości. Norma przewiduje też sytuację, gdy w open space wykonuje się kombinację tych aktywności oraz gdy funkcja nie jest dokładnie znana. Zwraca uwagę na to, jak daleko w pomieszczeniu docierają odgłosy rozmów.

- ISO 22955:2021 nawiązuje do tego, co obserwujemy w biurach od wielu lat, czyli organizację pracy i przestrzeni w oparciu o aktywności. Bardziej precyzyjne podejście do planowania akustyki open space i przemyślane zastosowanie sprawdzonych rozwiązań, daje szanse na zapewnienie takiego komfortu pracownikom, na jaki zasługują i jakiego oczekują od pracodawcy – podkreśla ekspertka.

Powszechnie uznaje się, że kluczowe podstawy zdrowego funkcjonowania w budynku obejmują takie czynniki jak: wentylacja, jakość powietrza, bezpieczeństwo i ochrona, oświetlenie, ale także i odpowiednia akustyka. Jeśli ta ostatnia kwestia, dzięki nowej normie zostanie prawidłowo zaadresowana, biuro może przyciągnąć pracowników, pomóc zmniejszyć ich absencję oraz poprawić wyniki indywidualne i organizacyjne. Jak zaznacza Magda Szubert, być może podniesiona świadomość pracodawców względem akustyki, przełoży się na kolejne wyniki badań satysfakcji pracowników.

Źródło: ip

Wt., 21 Gr. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska