Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Coraz więcej internetu

Coraz więcej internetu fotolia.pl

Z ostatnich badań CBOS wynika, że liczba internautów w Polsce wzrosła do 56%. W roku 2015 internet ma być już wszędzie, w każdym domu w całej Polsce. Oby tak się stało.

Według raportu CBOS "Korzystanie z Internetu" obecność w sieci jest niemal powszechna wśród badanych w wieku 18-24 (94%) i 25-34 lat (89%). W grupie osób w wieku powyżej 65 lat jest to tylko 9%. CBOS prognozuje, że najważniejszym czynnikiem ograniczającym dostęp do zasobów sieci będzie nie, jak dotąd, wiek użytkowników, lecz ich umiejętność wyboru informacji oraz korzystania z aplikacji i usług.

Według CBOS wykluczenie cyfrowe zastąpi drugi rodzaj nierówności, czyli podział na użytkowników kompetentnych cyfrowo i tych, którzy zasobów internetu używają nieumiejętnie i bezkrytycznie.
Według CBOS wykonywanie zawodu wymagającego pracy przy komputerze powoduje częstsze korzystanie z zasobów sieci. Prawie wszyscy respondenci z wykształceniem wyższym regularnie używają internetu (93%), podobnie jak osoby wciąż uczące się (94%).

Zakupów przez internet dokonuje 66% badanych, a jedna czwarta deklaruje, że dorgą elektroniczną także przynajmniej raz coś sprzedała. Polacy w sieci kupują najczęściej odzież, obuwie, sprzęt elektroniczny, artykuły motoryzacyjne i zabawki.

Z bankowości elektronicznej korzysta 30% dorosłych, spośród których 76 % to osoby w wykształceniem wyższym.

21% dorosłych Polaków deklaruje, że pobiera darmowe programy, muzykę, filmy. Prawie dwukrotnie spadła zaś liczba osób korzystających z treści dostępnych za opłatą (gazet, członkostwa w serwisach) - jest to tylko 5% ogółu w porównaniu z 8 proc. w 2010 r.
Polacy korzystający z internetu chętnie oglądają w sieci filmy i seriale (40%), czytają prasę (54%). Spadła liczba słuchających internetowego radia (33%) i czytających blogi (28%).

Komunikowanie się przez internet nadal jest dość popularne. Co drugi internauta porozumiewał się w miesiącu poprzedzającym badanie przez komunikator tekstowy (51%), a co trzeci prowadził rozmowę głosową (35%). Co piąty internauta deklaruje, że nawiązał w sieci znajomość (20%), a co ósmy z osobą poznaną w internecie się spotkał (12%).
Co trzeci dorosły (33%), czyli około trzy piąte internautów, ma konto w portalu społecznościowym. Odsetek ten od trzech lat pozostaje na podobnym poziomie. Użytkownicy najczęściej chcą utrzymywać poprzez portale kontakt ze znajomymi (50%) lub odnawiać kontakt z dawnymi znajomymi (43%). Inne motywacje internautów to chęć zaspokojenia ciekawości (43%), wypełnienie wolnego czasu (38%), oglądanie filmów i zdjęć (36%). Tylko dla jednej szóstej internautów (16%) posiadanie konta na portalu społecznościowym to sposób na szukanie pracy.

W ciągu następnego roku 61% dorosłych planuje regularnie korzystać z internetu, a 36% nie przewiduje takiej aktywności. 7% badanych nie korzysta obecnie z zasobów sieci, ale planuje w przyszłym roku to zmienić.
Nadal najwięcej Polaków łączy się siecią z domu (95%), a dwie piąte (41%) w szkole lub pracy. O 10% w stosunku do 2010 r. wzrosła liczba osób korzystających z mobilnego dostępu do internetu i jest to już 55% internautów.

Najwyższy odsetek użytkowników internetu występuje w województwach pomorskim (70%) i śląskim (60%), co związane jest z wysokim poziomem urbanizacji.

Źródło: CBOS. Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" przeprowadzono w maju i lipcu 2011 r. na reprezentatywnych próbach losowych 1189 i 1080 dorosłych mieszkańców Polski.

Komentarz. Niestety, badania nie objęły strefy usług publicznych, tak więc nie dowiemy się z nich, w jakim zakresie internauci korzystają lub chcieliby korzystać z drogi elektronicznej przy załatwianiu swoich spraw w urzędach. Z naszych doświadczeń wynika, że niestety zakres usług administracyjnych możliwych do zrealizowania internetowo wciąż jest niewielki. Dość powiedzieć, że liderem w tej dziedzinie jest miasto Aleksandrów Kujawski, w którym 175 procedur dostępnych jest za pomocą internetu. Inne jednostki samorządu terytorialnego są niestety daleko w tyle. Jednym z czynników hamujących rozwój usług elektronicznych jest to, że – wynika to z badań prowadzonych w ramach projektów ZPP – przeciętny obywatel wciąż wierzy, że osobiście rozmawiając z urzędnikiem twarzą w twarz lepiej swoją sprawę załatwi. Ten zakres działalności w internecie wymaga więc szczególnej uwagi i dbałości.

Sob., 15 Prn. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun