Jeśli twoje CV i list motywacyjny były na tyle imponujące, że zaproszono cię na rozmowę rekrutacyjną, to dobry znak. Masz spore szanse zdobyć pracę, pod warunkiem, że dobrze przygotujesz się do interview. Nawet najbardziej doświadczonych profesjonalistów zjada trema lub popełniają błahe błędy, przez co zaprzepaszczają swoją szansę…
O tym, czego unikać podczas rozmowy kwalifikacyjnej Eksperci firmy doradztwa personalnego i rekrutacji Michael Page:
Nieodrobiona praca domowa
Nawet jeśli jesteś pewien swoich kompetencji, przed rozmową o pracę dowiedz się jak najwięcej o firmie, do której aplikujesz. Przejrzyj jej stronę internetową (w szczególności zakładkę „O nas” oraz portfolio) i zapoznaj się z misją oraz celami biznesowymi organizacji. Sprawdź, kto jest jej największą konkurencją i najpoważniejszym graczem w danej branży.
Spóźnienie
Tylko dobra wymówka może cię usprawiedliwić, jeśli zjawisz się na rozmowie kwalifikacyjnej za późno. Spóźnienia nie robią dobrego wrażenia na żadnym rekruterze ani pracodawcy.
Nieodpowiedni strój
Chociaż trendy modowe zmieniają się jak w kalejdoskopie, to rozmowa kwalifikacyjna – jako spotkanie biznesowe – wymaga zachowania odpowiedniej etykiety. Schludny i klasycznie elegancki wygląd zapewni ci dobre pierwsze wrażenie.
Nerwowe zachowania
Sprawdzanie telefonu, skubanie skórek wokół paznokci czy żucie gumy – żadne z tych zachowań nie jest na miejscu podczas rozmowy o pracę.
Uboga mowa ciała
Kontakt wzrokowy, odpowiednia postawa, pozytywne nastawienie, pewny uścisk dłoni – to zachowania, które mogą przyczynić się do zakończenia rozmowy rekrutacyjnej sukcesem.
Niejasne i pokrętne odpowiedzi
Zastanów się chwilę, zanim odpowiesz na pytania, które padną w czasie rozmowy o pracę. Unikaj kłopotliwego „zacinania się” – takie zachowanie nie wzbudzi zaufania rekrutera. Staraj się również mówić głośno i wyraźnie, aby twój rozmówca nie musiał powtarzać pytań ani domyślać się brzmienia co drugiego słowa.
Negatywne wypowiedzi na temat poprzedniego pracodawcy
Tym, czego zdecydowanie należy unikać na rozmowie kwalifikacyjnej, jest narzekanie na poprzedniego lub aktualnego szefa. Niezależnie od tego, jak despotyczny bądź nieudolny był twój przełożony, nie mów o nim źle – takie zachowanie nie najlepiej o tobie świadczy.
Brak pytań do pracodawcy
Zadawanie pytań w czasie interview jest dobrze postrzegane przez rekruterów. To dowód na to, że faktycznie jesteś zainteresowany pracą w danej firmie i chcesz się więcej o niej dowiedzieć.
Kłamstwa w CV
Cokolwiek napiszesz w swoim curriculum vitae, może to zostać zweryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Konfabulacje na temat doświadczenia zawodowego lub wykształcenia mogą na długo zszargać ci reputację.
Zbyt osobisty i poufały styl
Unikaj opowiadania osobistych historii w czasie rozmowy rekrutacyjnej. Nie mów, że potrzebujesz pracy, by spłacić masę długów. Nie zachowuj się również zbyt zarozumiale ani nie spoufalaj się z rekruterem (nie wspominając już o flirtowaniu). Takie zachowania są nie na miejscu – nawet wtedy, gdy jesteś bardzo pewny swoich szans.
Brak dodatkowego CV
Przynieś na rozmowę o pracę kilka dodatkowych kopii swojego CV na wypadek, gdyby interview przeprowadzało z tobą kilka osób. Takie zachowanie będzie świadczyć o twoim bardzo dobrym przygotowaniu.
Nieodpowiednia postawa
Zanim usiądziesz, poczekaj aż prowadzący rozmowę rekrutacyjną wskaże ci odpowiednie miejsce. Nie garb się i nie siedź niedbale – takie zachowanie może być odczytane jako objaw niepewności lub lekceważenia.
Dyskusja o zarobkach i urlopie
Do czasu, gdy temat pieniędzy oraz czasu wolnego od pracy nie pojawi się podczas rozmowy, nie podejmuj go pierwszy. Poczekaj, aż rekruter sam go zainicjuje.
Wulgaryzmy
Zachowaniem, którego należy najbardziej unikać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, jest przeklinanie i nadużywanie niestosownego słownictwa. Wulgaryzmami na pewno nie zapunktujesz u przyszłego pracodawcy.
Brak odzewu po spotkaniu
Uważasz, że niezbyt dobrze wypadłeś podczas interview? Napisz e-maila, w którym wyrazisz swoje zainteresowanie pracą i podziękujesz za spotkanie. Takie zachowanie to objaw uprzejmości, która może się w przyszłości opłacić.
Źródło: michaelpage.pl