Według danych policji co roku 57% ofiar wypadków drogowych ginie w wypadkach spowodowanych przez kierowców poniżej 24 roku życia. Tymczasem z badania przeprowadzonego na zlecenie Forda wynika, że jedna na cztery młode osoby robi sobie „selfie” podczas prowadzenia auta. Niemal połowa ankietowanych natomiast przyznaje się do korzystania podczas jazdy ze smartfona w celu zrobienia zdjęcia.
Z raportu Komendy Głównej Policji wynika, że w 2017 roku w Polsce doszło do 32,7 tys. wypadków drogowych. W co piątym takim zdarzeniu sprawcami byli kierujący w wieku od 18 do 24 lat. Spowodowali oni ponad 5,5 tys. wypadków, w których zginęło 468 osób, a ponad 7,2 tys. zostało rannych. Sytuację można uznać za alarmującą, bo jest to jeden z najgorszych wskaźników w Europie i na dodatek statystyki są coraz gorsze. „Najwięcej, bo aż co piaty wypadek drogowy, powodują młodzi kierowcy w wieku od 18 do 24 lat. Ta grupa prowadzących pojazdy jest też przyczyną największej liczy wypadków śmiertelnych” – podkreśla mł. insp. Sebastian Gleń, rzecznik prasowy małopolskiej policji.
„Podczas jazdy samochodem każde odwrócenie uwagi nawet na ułamek sekundy może doprowadzić do tragedii” – komentuje Mariusz Jasiński z Ford Polska. Firma już od kilku lat prowadzi programy edukacji młodych kierowców. Właśnie odbywa się trzecia edycja bezpłatnych szkoleń z bezpiecznej jazdy Ford Driving Skills for Life.
„Pisanie SMS-ów podczas jazdy jest absolutnie zabronione i powinno być bardzo piętnowane ponieważ odrywa nasz wzrok od drogi i tracimy koncentrację na bardzo długi okres czasu. Czasem nawet na kilka sekund. Wyobraźmy sobie jakie to jest niebezpieczne – w tym czasie, poruszając się po mieście, jesteśmy w stanie przejechać nawet 100 metrów” – dodaje Tomasz Czopik ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy.
Bezpłatne szkolenia praktyczne DSFL ukazują kierowcom zagrożenia wynikające z jazdy pod wpływem alkoholu i narkotyków, a także niebezpieczeństwa wynikające z korzystania podczas jazdy ze smartfonów i serwisów społecznościowych. Kierowcy przejdą szkolenie z zakresu rozpoznawania zagrożeń na drodze, prowadzenia samochodu, utrzymywania bezpiecznej prędkości i odległości oraz radzenia sobie z rozproszeniem uwagi.
„Testowałem moduł z rozproszeniem uwagi. Było tam korzystanie ze smartfona, pisanie SMS-a i robienie zdjęć i można się przekonać, że czegoś takiego naprawdę nie warto robić za kierownicą. Lepiej sobie to odpuścić. Zdecydowanie lepsze mamy wtedy reakcje i lepiej się zachowujemy na drodze” – podkreśla Michał Kaczmarczyk jeden z uczestników Ford Driving Skills for Life.
Nowością w trakcie trzeciej edycji Driving Skills for Life w Polsce jest projekt Forda „Podziel się drogą” skierowany do kierowców aut i rowerzystów. „WheelSwap”, czyli wirtualna przesiadka na rower za pomocą gogli VR pozwala kierowcom wcielić się w rowerzystę i z jego punktu widzenia zobaczyć, jaki stres niesie jazda obok zbyt blisko wyprzedzających samochodów, skręcających bez kierunkowskazu, czy otwierających nagle drzwi. Z kolei rowerzyści mogą w innej wersji programu wczuć się w sytuację kierowców aut, których otaczają rowery, przeskakujące na czerwonym świetle, jeżdżące pod prąd jednokierunkową ulicą i gwałtownie skręcające.
Podstawowy kurs na prawo jazdy nie oddaje w pełni późniejszych realiów jakie czekają na drodze i w najróżniejszych sytuacjach. Najmłodsi kierowcy znają teorię, jednak nie wiedzą, jak samochód zachowuje się przy dużych prędkościach, kiedy trzeba gwałtownie zmienić pas lub wyhamować. Doświadczenia można nabrać podczas szkoleń w specjalnie przygotowanych do tego ośrodkach. Jednak wadą takich szkoleń jest cena – nie każdy młody kierowca może sobie na nie pozwolić. Problemy te dotyczą kierowców na całym świecie. Uwagę na to zwróciła firma Ford, która w 2003 roku zainicjowała w USA bezpłatny program Driving Skills for Life (DSFL). Na europejski projekt Ford Driving Skills for Life przeznaczono prawie 20 mln dolarów. Jest to cykl praktycznych – bezpłatnych od 2013 roku – lekcji, które obejmują również rozpoznawanie zagrożeń, obsługę pojazdów oraz kontrolę nad prędkością i postrzeganie przestrzenne. Do końca 2017 roku w Polsce w ramach programu Ford Driving Skills for Life przeszkolono już ponad 1100 kierowców w wieku od 18 do 24 lat.
Źródło: newsrm.tv