Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Internet wciąż mało popularny

Internet wciąż mało popularny fotolia.pl

Bez Internetu obywa się niecałe 3 mln gospodarstw domowych w Polsce. 63% z nich nie ma potrzeby korzystania z sieci, a w 50% domostw brakuje umiejętności. Na dalszym planie są zbyt wysokie koszty sprzętu (27%) lub dostępu netu (19%).

Takie informacje posiada Ministerstwo Cyfryzacji. Materiały szefa resortu o rozwoju e-administracji i społeczeństwa informacyjnego w świetle badań Głównego Urzędu Statystycznego oraz Ministerstwa Cyfryzacji zostały przedstawione 16 marca br. podczas posiedzenia sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.

Wynika z nich, że w 2015 r. w Polsce 76% gospodarstw domowych miało dostęp do Internetu. Ponad 93% gospodarstw domowych z dostępem do Internetu w Polsce posiadało łącza szerokopasmowe. Szybki Internet miało 71% domostw. To tyle samo co rok wcześniej. Bez Internetu obywa się zaś niecałe 3 mln gospodarstw domowych. Niemal 63% z nich nie ma potrzeby korzystania z Internetu, a w 50% domostw brakuje odpowiednich umiejętności. Polska ma trzeci najwyższy w UE odsetek osób, które nie posiadają żadnych kompetencji komputerowych (42%). Tylko 4% młodych i aż 77% osób w wieku 55-74 lata nie posiada żadnych kompetencji komputerowych.

Niepełnosprawni i ubodzy

Drugą w kolejności grupą o największym udziale osób bez umiejętności obsługi komputera, na poziomie 73%, są niepełnosprawni, wśród których zaawansowani użytkownicy stanowią jedynie 5%.

Trzecią grupą są osoby z najmniej zamożnych gospodarstw domowych. Tu odsetek osób nieobsługujących komputer wynosi 63%. Wysokie umiejętności w tej dziedzinie posiada tylko 11% osób.

Tak jak w przypadku umiejętności komputerowych, także kompetencje posługiwania się Internetem najczęściej występują w grupie wiekowej 16-24 lata oraz wśród młodzieży w wieku 12-15 lat, a najrzadziej w gronie osób w wieku 55-74 lata oraz wśród niepełnosprawnych. Czynnikiem w największym stopniu różnicującym poziom tego rodzaju umiejętności, oprócz wieku i niepełnosprawności, są wykształcenie oraz dochody gospodarstwa domowego, a w mniejszym miejsce zamieszkania lub płeć.

Młode pokolenie

Uczniowie ostatnich klas szkoły podstawowej oraz gimnazjów, czyli osoby w wieku 12-15 są ciekawą grupą. GUS objął ich badaniem w 2014 r. Tylko 6% tej populacji nie obsługuje komputera, a 1% Internetu. Jednak wysokie umiejętności komputerowe posiada tylko co piąty nastolatek, wcale nie częściej niż przeciętnie wśród osób w wieku 16-74 lata w Polsce. Jeszcze mniej, bo 13% ma zawansowane kompetencje internetowe. Generalnie wydaje się, że sytuacja w dziedzinie kompetencji cyfrowych młodzieży mogłaby być lepsza, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że ponad 1/3 ma niskie lub nie ma żadnych umiejętności w zakresie obsługi komputera i analogicznie 40% w zakresie użytkowania Internetu. Znacznie częściej brakiem lub niskim poziomem umiejętności informatycznych (komputerowych i internetowych) charakteryzuje się młodzież z najuboższych gospodarstw domowych, a w przypadku kompetencji internetowych nastolatki mieszkujące na wsi, co może mieć związek ze słabszą dostępnością usług szerokopasmowych na terenach słabiej zaludnionych.

Umiejętności cyfrowe

W 2015 r. w badaniach wspólnotowych wprowadzono nowe podejście do oceny poziomu kompetencji w zakresie korzystania z technologii telekomunikacyjnych pod wspólną nazwą umiejętności cyfrowych. Wyniki uzyskane przez obywateli Polski niestety potwierdzają, że ich umiejętności cyfrowe są niższe niż średnio w UE: 25% mieszkańców Polski posiada podstawowe umiejętności cyfrowe (27% w UE), a 60% posiada niskie lub nie posiada żadnych umiejętności cyfrowych (45% w UE). Jeśli chodzi o użytkowanie sieci w UE ¾ społeczeństwa stanowią jej regularni użytkownicy, w Polsce niecałe 2/3.

Sektor teleinformatyczny (ICT) w 2013 r. w Polsce liczył 69,2 tys. firm i było w nim zatrudnionych 295 483 osoby, blisko o 11 tys. więcej niż rok wcześniej.

E-administracja

Jeśli chodzi o odsetek osób korzystających z e-administracji w 2015 r., to wynosił on 27%. Stawia to Polskę na czwartym miejscu – ale od końca w UE.

Do najważniejszych przyczyn bezpośrednich niekorzystania z e-administracji w Polsce należą: brak potrzeby lub konieczności załatwiania spraw urzędowych; preferencja załatwiania spraw urzędowych podczas kontaktu osobistego; brak pełnej elektronizacji usług, konieczność fizycznego stawienia się w urzędzie; niepewność, czy sprawa wniesiona drogą elektroniczną zostanie właściwie załatwiona; niewielki zakres usług e-administracji. W 2014 r. 2/3 internautów wyraziło intencję skorzystania w przyszłości z usług administracji przez Internet, 15% wprost przeciwnie. Spośród osób, których sprawa została całkowicie zrealizowana w e-urzędzie niemal 90% chce korzystać z tej formy obsługi w przyszłości.

Pt., 25 Mrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska