Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cechy dobrego trenera (cz. 3)

Cechy dobrego trenera (cz. 3) fotolia.pl

Nawiązanie relacji z poszczególnymi uczestnikami szkolenia.

W ramach tego obszaru powinieneś:

  • Dbać o przedstawienie się poszczególnych uczestników na początku szkolenia.
  •  Mieć świadomość, jak ważny jest kontakt wzrokowy.

Aby nawiązać relację z poszczególnymi uczestnikami szkolenia zwróć szczególną uwagę na to, by poznać uczestników, z którymi będziesz pracował kilka godzin, czy dni.

Zaczynasz od przedstawienia siebie, nadajesz formę wypowiedzi a następnie prosisz, aby każdy z uczestników opowiedział parę słów o sobie lub prosisz uczestników by odpowiedzieli np. na następujące pytania: Jak mam na imię? Jakie jest moje doświadczenie zawodowe? Czym się interesuję? i Dlaczego biorę udział w szkoleniu?.

Można też stosować techniki projekcyjne, np., „gdybym był zegarem, zatrzymałbym się na godzinie..., gdybym nie był tym, kim jestem, byłbym...., gdybym był czekoladką, byłbym...., gdybym był zwierzakiem, to byłbym...."

Stosowanie takich pytań uatrakcyjnia rundkę powitalną i powoduje, że uczestnicy, dla których jest to kolejne szkolenie nie mają poczucia, że znów odpowiadają na te same pytania...

Podczas słuchania poszczególnych uczestników szkolenia:

  • Utrzymuj kontakt wzrokowy z osobą, która się przedstawia.
  •  Zadawaj dodatkowe pytania by bliżej poznać uczestnika.
  •  Zapamiętaj imię uczestnika (w przypadku kłopotów z zapamiętaniem zbyt dużej liczby uczestników szkolenia można np. poprosić o wypisanie imion na wcześniej przygotowanych identyfikatorach).

Nastawienie grupy

Pozytywne:

  • Wykorzystuj poczucie wspólnoty ("my"), ale...
  •  Nie mów za długo – pozwól mówić uczestnikom.

Neutralne:

  • Postaraj się wzbudzić zainteresowanie.
  •  Stosuj plan złożony z kilku faz angażowania słuchaczy.

Negatywne:

  • Okaż dobrą wolę ze swojej strony.
  •  Postaraj się zbudować pomost między wami.
  • Mów krótko i poprawnie.
  • Nie stosuj uników.
  • Nie pesz się.

Analiza dodatkowa audytorium:

  • Co słuchacze już wiedzą na ten temat?
  • W jakim stopniu mogę używać żargonu fachowego?
  • Jakie funkcje sprawują w tej organizacji?
  • Gdzie i dlaczego mogą pojawić się zastrzeżenia?
  • Jaka jest kulturowa charakterystyka grupy (normy? wartości?)

Źródło: Podręcznik trenera przygotowany w ramach projektu "Dobry trener NGO"
Wt., 10 Mj. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka