Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Temat zawsze na czasie, a przed wyborami szczególnie. O marketingu politycznym

Temat zawsze na czasie, a przed wyborami szczególnie. O marketingu politycznym fotolia.pl

Ciekawe, ilu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że gdy oglądamy w telewizji relację z wizyty jakiegoś polityka na przykład w szkole, jest to właśnie zabieg marketingu politycznego. Można by rzec, że właściwie wszystkie zachowania polityków i osób z nimi związanych można podciągnąć pod marketing polityczny. Wynika to z tego, że marketing polityczny to nic innego, jak próba przeniesienia narzędzi z marketingu klasycznego (zwykłego) na grunt polityczny.

Kilka słów więcej…
Marketing polityczny jest jedną z form komunikacji politycznej. To oferowanie, tworzenie i wymiana wartości pomiędzy uczestnikami rynku politycznego. Działania marketingu obejmują tworzenie wizerunku polityka, wypromowanie go i wyróżnienie spośród rywali by uzyskał on największe poparcie przy pomocy jak najmniejszych środków.

Sztywna definicja
Marketingiem politycznym nazywamy zespół technik, które wykorzystuje się do stworzenia jak najbardziej korzystnego obrazu kandydata. Najczęściej stosowany podczas wyborów, choć powinien być prowadzony cały czas. Służy do zarządzania wizerunkiem i wzbogacania pozycji.

Działania i strategie marketingu politycznego (ogólne)
Działania marketingu politycznego mogą być defensywne i ofensywne. Strategie są różne, ze względu na przedmiot wyróżniamy strategię sprzedaży programu politycznego, chodzi tu o opracowanie i opublikowanie programu partii, strategię sprzedaży polityka, tu z kolei nacisk kładzie się na samego polityka, na jego ubiór, wizerunek publiczny, oraz strategię sprzedaży partii politycznej, która polega na nadaniu partii odpowiedniej nazwy, stworzenie loga, zapewnienie partii ciągłej obecności w mediach, dobranie odpowiedniego lidera oraz zagwarantowanie odpowiedniej prezentacji. Istotą marketingu politycznego jest więc przekonanie obywateli do swojej koncepcji politycznej.

Trochę historii…
Pojęcie marketingu zdefiniowano po raz pierwszy w 1941 roku, a zastosowany został w praktyce w 1952 roku w wyborach prezydenckich w USA. W 1959 roku został po raz pierwszy wykorzystany w Europie, podczas wyborów parlamentarnych w Wielkiej Brytanii. Od lat dziewięćdziesiątych jest on powszechnie stosowany w krajach Europy Wschodniej, a także w Rosji, zarówno w wyborach prezydenckich, jak i wyborach parlamentarnych i lokalnych.

Specjalności, które zaczęły powstawać, wraz z rozwojem technik marketingu politycznego:

  • •    specjaliści do spraw komunikowania masowego,
  • •    analitycy rynku politycznego,
  • •    specjaliści od badań opinii publicznej,
  • •    specjaliści w dziedzinie public relations,
  • •    technicy reklamy,
  • •    specjaliści w zakresie kupowania czasu antenowego i przestrzeni reklamowej (z ang. media buyers),
  • •    trenerzy w zakresie umiejętności mówienia i publicznych wystąpień (ang. coach speaker).


Współcześnie, partie polityczne korzystają z usług agencji specjalizujących się w marketingu politycznym.

Marketing polityczny w naszym kraju
Po raz pierwszy techniki marketingu politycznego zostały zastosowane w Polsce w pierwszej kampanii wyborczej odbywającej się w demokratycznej Polsce – w czerwcu 1989 roku. Do prowadzenia kampanii politycznej w 1989 roku Solidarność zaangażowała specjalistę od marketingu politycznego, Francuza Jacques Séguéla. Każdy z kandydatów Solidarności miał zdjęcie z Lechem Wałęsą – znany przywódca opozycji miał być ich przepustką do parlamentu. Natomiast podczas wyborów prezydenckich w 1995 roku Jacques Seguel kreował wizerunek polityczny Aleksandra Kwaśniewskiego.

Źródło: marketingwpolityce.zgora.pl, wikipedia.org. oraz marketingpolityczny.eu

Czw., 20 Lt. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa