W dniu poprzedzającym XV Zgromadzenie Ogólne ZPP, 12 kwietnia br. odbędzie się 5 sesji tematycznych, spośród których jedna będzie poświęcona problematyce zarządzania drogami.
To będzie moment, kiedy zaprezentujemy raport z ogólnopolskiego badania ankietowego, w którym wzięło udział 198 powiatów. Raport ten, to pierwsza od 1999 roku, kiedy to reaktywowano samorządy powiatowe, tak obszerna analiza procesu zarządzania drogami powiatowymi.
Zamieszczono w nim m.in. dane dotyczące:
- infrastruktury drogowej na obszarze powiatu,
- nakładów finansowych ponoszonych na utrzymanie dróg i projekty inwestycyjne,
- środków transportowych zarejestrowanych na terenie powiatu,
- bezpieczeństwa na drogach powiatowych,
- zarządzania drogami powiatowymi.
W kilkudziesięciu tabelach znaleźć będzie można swój powiat i porównać do innych samorządów w Polsce. To, mamy nadzieję przydatne dla zarządzających drogami wydawnictwo, zamieścimy w Dzienniku Warto Wiedzieć już za tydzień.
Także w najbliższych dniach zostanie zaprezentowana koncepcja Samorządowego Funduszu Drogowego. Doskonale, bowiem wiadomo, że brak jest środków na modernizację infrastruktury drogowej, a ponad 1/3 dróg lokalnych i regionalnych posiada niewłaściwą kategorię. Wpływa to niekorzystnie na proces zarządzania drogami i efektywność wykorzystania środków publicznych przeznaczanych zarówno na wydatki inwestycyjne jak i bieżące utrzymanie dróg. Lecz z samego utyskiwania na ten temat, sieć dróg się nie zmodernizuje. Dlatego przedstawimy projekt utworzenia Samorządowego Funduszu Drogowego, dzięki któremu możliwe byłoby uporządkowanie i naprawa sporej części dróg zarządzanych przez samorządy terytorialne. Koncepcja jest prosta i łatwa do wdrożenia. Zamierzamy przekonywać rządzących do jej wdrożenia. Przed laty równie prosty pomysł zaowocował popularnymi „schetynówkami”. Obecny projekt chętnie „ochrzcimy” nazwiskiem tego polityka, który pomoże w uruchomieniu Samorządowego Funduszu Drogowego. Oby tylko taki się znalazł. Szczegóły dotyczące koncepcji tego Funduszu zaprezentowane zostaną delegatom na XV Zgromadzenie Ogólne ZPP, a za tydzień przedstawimy je także Czytelnikom Dziennika Warto Wiedzieć.
W dniu 16 kwietnia br. podczas posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska zostanie podjęta decyzja o rozdysponowaniu środków z rezerwy budżetu państwa na wsparcie projektów drogowych realizowanych przez miasta na prawach powiatu, województwa i powiaty. Wpłynęło wiele wniosków, a zgodnie z korespondencją skierowaną do samorządów przez resort infrastruktury, w grudniu 2011r., preferowane będą projekty obejmujące przebudowę lub budowę obiektów inżynierskich oraz zadania inwestycyjne obejmujące budowę lub przebudowę ciągów drogowych przebiegających przez obszar co najmniej dwóch jednostek samorządowych.
Resort transportu, budownictwa i gospodarki morskiej zaprezentował projekt rządowej Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). Niewiele w tym dokumencie miejsca poświęcono drogom samorządowym. Z pewnością nie jest odkrywcze stwierdzenie sformułowane w tym dokumencie, że „niezbędne są działania na rzecz poprawy jakości połączeń centrów z zapleczem regionów (zarówno z ośrodkami subregionalnymi, jak i obszarami wiejskimi.”
Najciekawsza jest część diagnostyczna, a z niej prezentuję kilka fragmentów.
„(…)Polska infrastruktura drogowa jest jednym ze słabszych podsystemów polskiej gospodarki.
Jest ona niewystarczająco rozwinięta w stosunku do intensywności produkcji i wymiany oraz ruchliwości mieszkańców. Dodatkową słabością jest niska jakość utwardzonej sieci drogowej (miejskiej i pozamiejskiej) złożonej w 82,8% z dróg powiatowych i gminnych (mających generalnie niskie parametry i stan techniczny), a jedynie w 6,8% z dróg krajowych, w 10,4% z dróg wojewódzkich i zaledwie w 0,56% z autostrad i dróg ekspresowych (2010 r.).
(…) W końcu 2010 r. 67,4% wszystkich dróg w kraju stanowiły drogi o nawierzchni twardej, a 32,6% drogi o nawierzchni gruntowej. Ogólna gęstość dróg o nawierzchni twardej wyniosła 87,6 na 100 km2. Zróżnicowanie gęstości sieci dróg o nawierzchni twardej w latach 2000-2010 w układzie wojewódzkim prezentuje mapa poniżej.
W Polsce w latach 2000-2010 długość sieci dróg utwardzonych wzrosła o 9,6%, podczas gdy PKB wzrósł o 46,1%, ale jeszcze bardziej (o 63,3%) wzrosła liczba pojazdów silnikowych (licząc razem osobowe, ciężarowe, autobusy i ciągniki rolnicze). Oznacza to, że przyrost sieci dróg utwardzonych pozostawał w tyle zarówno za wzrostem liczby pojazdów w ruchu, jak i za wzrostem PKB.
W efekcie, w 2010 r. powstała sytuacja, w której na 1 km sieci dróg utwardzonych w Polsce przypadało więcej pojazdów niż średnio w UE-27 (odpowiednio 84 i 54). „
Pełną treść projektu Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku, zmieszczono poniżej.
Marek Wójcik