Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Szokujący materiał. RIO obnaża słabość resortowej propozycji ograniczania deficytu samorządów

Szokujący materiał. RIO obnaża słabość resortowej propozycji ograniczania deficytu samorządów fotolia.pl

To były cios nokautujący. Przedstawiciele Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych zaprezentowali podczas posiedzenia sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, analizę skutków wdrożenia propozycji resortu finansów w sprawie ograniczenia deficytu gmin, powiatów i województw. Prezentację tę zamieszczamy poniżej, dziękując Krajowej Radzie Regionalnych Izb Obrachunkowych za jej przygotowanie i udostępnienie.

Wynika z niej m.in. że tylko w tym roku samorządy będą musiały zrezygnować z inwestycji na kwotę co najmniej 5,1 mld zł!

Warto zacytować wprost wypowiedź Adama Głębskiego z Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych:

W związku z wprowadzeniem regulacji w takim kształcie (przyp. red.: nowelizacji ustawy o finansach publicznych), jaka jest obecnie proponowana, przewidujemy ograniczenie inwestycji na poziomie 5,1 mld zł. Nie znamy wpływu na PKB, jaki będzie miało tak duże ograniczenie wydatków samorządów, ani odpowiedzi, jak dużo środków unijnych nie zostanie wykorzystanych, ani ile trzeba będzie ich zwrócić.

Spośród 1785 samorządów, które zaplanowały w tym roku deficyt, aż 1086 musiałoby go obniżyć niemal o połowę.

Korekty budżetów musiałby dokonać:

  • 944 gminy,
  • 31 miast na prawach powiatu,
  • 100 powiatów,
  • 11 województw.

W efekcie łączny deficyt jst w skali kraju osiągnąć miąłby poziom 6,9 mld. Zł

Rekordowych obniżek musiałoby dokonać:

  • Miasto Katowice o 346 mln zł,
  • Województwo śląskie o 207 mln zł,
  • Województwo lubelskie o 178 mln zł,
  • Miasto Łódź o 141 mln zł,
  • Województwo świętokrzyskie o 133 mln zł.

Te liczby szokują, i w mojej ocenie dyskwalifikują projekt zmian w ustawie o finansach publicznych.

Od wielu miesięcy podczas spotkań w resorcie finansów i Sejmie podkreślałem, że aktualne mechanizmy ograniczania deficytu są już wystarczające, a nawet zbyt restrykcyjne. Nie ma więc potrzeby wprowadzać nowych.

Prawidłowość tej tezy potwierdzają wnioski i pytania zawarte w analizie przygotowanej przez regionalne izby obrachunkowe:

  • Nie ma żadnych mechanizmów umożliwiających redystrybucję deficytu do tych JST, którym zmieniono zasady planowania w trakcie realizacji budżetu
  • Wskaźnik Kg (przyp. red. na podstawie którego jst miałby ograniczać deficyt) jest nieprzewidywalny i niezależny od jst!,
  • Czy w świetle powyższych wielkości warto wdrażać nowy skomplikowany mechanizm ograniczania deficytu?
  • Jaki wpływ na PKB będzie miało tak duże ograniczenie inwestycji w JST?
  • Ile środków unijnych nie zostanie wykorzystanych a ile trzeba będzie zwrócić w razie wprowadzenia tej regulacji?
  • Czy znamy inne dodatkowe koszty wdrożenia proponowanego mechanizmu zmian?
  • Może więc zamiast wdrażać nowe zasady ograniczania deficytu lepiej zamrozić na jakiś czas poziom deficytu wynikający z aktualnych uregulowań ustawy o finansach publicznych i kwot zawartych w samorządowych WPF ?

Komentarz zbyteczny.

Zapraszam do analizy całej prezentacji przygotowanej przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych (znajdziecie ją Państwo poniżej).

Marek Wójcik

Niedz., 15 St. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: