W minionym tygodniu Minister Joanna Kluzik-Rostkowska spotkała się z przedstawicielami środowisk samorządowych. Nie mogło być inaczej, dyskusję zdominowała kwestia zmian w Karcie Nauczyciela. Nikt z uczestników spotkania nie miał wątpliwości, że trzeba je przeprowadzić i to jak najszybciej.
Tymczasem wielce okrojony projekt korekty Karty Nauczyciela, uzgodniony w ubiegłym roku przez stronę rządową i samorządową nie trafił nawet na posiedzenie Rady Ministrów.
Minister Kluzik-Rostkowska zadeklarowała jednak, że projekt ten wyjmie z szuflady i proces legislacyjny przyspieszy w najbliższych miesiącach. Celem miałby być wejście w życie nowelizacji z dniem 1 stycznia 2015 roku.
Przy tej okazji pojawił się wątek… remontów budowlanych!
Remont Karty Nauczyciela
Pani Minister porównała kosmetyczną korektę Karty Nauczyciela do skrobania zacieków na ścianie. Owszem na chwilę poprawi to estetkę mieszkania, ale przyczyny zabrudzenia nie usunie. A jeśli chcieć usuwać przyczynę a nie tylko skutek tegoż zabrudzenia to potrzebny jest remont kapitalny, czyli gruntowna, a nie tylko kosmetyczna korekta Karty Nauczyciela.
Pytała, więc czy nie lepiej zamiast dokonywać drobnych zmian w Karcie Nauczyciela powrócić do rozmów na temat napisania nowej regulacji dotyczących pragmatyki zawodowej nauczycieli.
Trudno nie zgodzić się z tą logiką podejścia do prac remontowych, ale jakoś nie bardzo widać odważnych polityków, którzy zdecydują się na remont kapitalny dotyczący blisko 650-tysięcznej armii nauczycieli (pardon wyborców!).
Pozostaje wiec tylko zdrapywanie tynku ze ściany i to warstwy bardzo cienkiej, coraz cieńszej.
Bowiem, według Minister Kluzik-Rostkowskioej z wcześniejszego projektu małej nowelizacji Karty Nauczyciela wykreślone zostaną niektóre zapisy dotyczące procedury awansu zawodowego (m.in. resort chce zrezygnować z propozycji odwolywania się do organu prowadzącego szkołę w procedurze prowadzenia postepowania dyscyplinarnego oraz nadawania przez samorządy stopnia nauczyciela dyplomowanego).
Ale akurat wykreślnie tych propozycji samorządowców nie zmartwi.
Czy ktoś w ogóle zajmie się remontem?
Propozycja Pan Minister dotycząca napisana nowej pragmatyki zawodowej nauczycieli nie ma dziś szans na powodzenie. Analizując polską scenę polityczną, nie sposób oprzeć się opinii, że nie ma odważnych, aby tego dokonać. Dlatego potrzebnego remontu kapitalnego raczej nie będzie.
Czy doczekamy się, choć zdrapania tynku z zagrzybionej ściany? Jeśli proces małej zmiany Karty Nauczyciela nie ruszy w najbliższych tygodniach, to nie będzie jej ani w 2014 a także 2015 roku. Nie z powodów merytorycznych, a politycznych, bo w 2015 roku czekają nas wybory parlamentarne.
Nie wolno godzić się na taki scenariusz. Są, bowiem jakieś granice akceptacji dla ingerencji polityki, w tym przypadku hamującej niezbędne zmiany.
Co pozostało w projekcie nowelizacji Karty Nauczyciela?
W okrojonym projekcie nowelizacji Karty Nauczyciela, pozostały zmiany: systemu wynagradzania nauczycieli, określenia wymiaru i terminu udzielania nauczycielom urlopu wypoczynkowego, zasad udzielania urlopu dla poratowania zdrowia, rozszerzenie zakresu rejestrowania zajęć i czynności realizowanych przez nauczycieli, w tym doskonalenia zawodowego, zwiększenia roli rodziców w istotnych sprawach szkoły.
W projekcie ustawy określono wymiar urlopu wypoczynkowego nauczycieli szkół feryjnych - 47 dni roboczych w roku oraz termin urlopu - dni wolne od zajęć lekcyjnych. W ustalonym wymiarze urlopu wypoczynkowego nauczyciel będzie miał prawo do nieprzerwanego wypoczynku - co najmniej 28 dni kalendarzowych, a w przypadku dyrektora szkoły - 14 dni kalendarzowych. Nauczycielowi po raz pierwszy podejmującemu pracę będzie przysługiwał urlop w wymiarze 30 dni w roku. Uregulowana zostanie także kwestia urlopu dla nauczyciela, który w ramach jednego stosunku pracy realizuje obowiązki w szkole, w której organizacji pracy przewidziano ferie szkolne, oraz w placówce nieferyjnej.
Urlop dla poratowania zdrowia będzie udzielany wyłącznie w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej lub choroby, w której powstaniu istotną rolę mogą odgrywać czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy. O potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia będzie decydował lekarz medycyny pracy, a nie jak dotychczas lekarz pierwszego kontaktu.
O urlop dla poratowania zdrowia nauczyciele będą mogli występować po 20 latach pracy, a nie jak obecnie po 7 latach. Łączny czas urlopu nie może przekroczyć 1 roku.
Projekt ustawy przewiduje zastąpienie średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, wskaźnikami kalkulacyjnymi środków ogółem, przeznaczonych na wynagrodzenia nauczycieli oraz zmiana sposobu rozliczania środków wydatkowanych na wynagrodzenia nauczycieli. Tak, więc rozliczanie dodatku wyrównawczego będzie dokonywane łącznie na wszystkich stopniach awansu zawodowego, a zarządzanie wynagrodzeniami nauczycieli będzie uproszczone.
Uchylone mają zostać przepisy dotyczących dodatku mieszkaniowego, zasiłku na zagospodarowanie, prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do osobistego użytkowania działki gruntu szkolnego, prawa do zajmowania mieszkań w budynkach szkolnych i użytkowanych przez szkoły.
Zmianie ulegnie też sposób określania wysokości tzw. dodatku wiejskiego. Będą cztery kwoty dodatku wiejskiego, w zależności od posiadanego stopnia awansu zawodowego nauczycieli, na poziomie stawek obecnie obowiązujących dla nauczycieli z tytułem zawodowym magistra z przygotowaniem pedagogicznym. Wysokość dodatku ma wynosić dla nauczyciela stażysty - 227 zł
- dla nauczyciela kontraktowego - 233 zł
- dla nauczyciela mianowanego - 265 zł
- dla nauczyciela dyplomowanego - 311 zł
W projekcie ustawy proponuje się, aby istniejący już obowiązek rejestrowania niektórych zajęć wykonywanych przez nauczyciela w czasie pracy dotyczył nie tylko realizacji procesu dydaktycznego, ale również najistotniejszych zajęć i czynności wspierających ten proces. Rejestrowane będą następujące zajęcia i czynności:
- dostępność nauczyciela w szkole dla rodziców uczniów;
- udział w posiedzeniach rad pedagogicznych oraz zespołach realizujących zadania na rzecz dziecka i ucznia tworzonych przez dyrektora szkoły (o ile nauczyciel jest zobowiązany do realizacji tych zajęć i czynności);
- doskonalenie zawodowe uzgodnione z dyrektorem szkoły, realizowane w obszarach określonych w ustawie.
Przewiduje się także zmiany dotyczące obowiązku zasięgania opinii rodziców przy dokonywania oceny pracy dyrektora szkoły i nauczycieli.
Między innymi przy dokonywaniu oceny pracy dyrektora szkoły, organ prowadzący szkołę będzie zasięgał opinii rady szkoły. W szkołach, w których nie została utworzona rada szkoły istotna będzie opinia rady rodziców. Zwiększy się również udział rodziców w procedurze nadawania stopni awansu zawodowego nauczycielom. Przedstawiciel rady rodziców będzie mógł brać udział w pracach komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych, w charakterze obserwatora.
Warto jeszcze na koniec wspomnieć o innych drobniejszych zmianach, głównie o charakterze porządkowym:
- ułatwienie finansowania dodatkowych zajęć realizowanych przez nauczycieli w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- doprecyzowanie sposobu finansowania jednorazowej gratyfikacji wypłacanej osobom, którym nadano tytuł honorowy profesora oświaty,
- ograniczenie stosowania przepisów ustawy Karta Nauczyciela w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w publicznych placówkach doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Marek Wójcik