Pomimo tradycyjnych zapowiedzi, że prace nad nowymi zasadami rozdziału subwencji oświatowej zostaną rozpoczęte w pierwszej połowie roku, a wypracowany system będzie stanowił nową jakość, projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2014 trafił do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego dopiero w pierwszych dniach listopada. Zaproponowane zmiany są kosmetyczne.
W porównaniu do roku 2013 przewiduje się bowiem:
- modyfikację zasad subwencjonowania uczniów mniejszości narodowych, etnicznych, społeczności posługującej się językiem regionalnym, uczniów pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje dodatkowe zadania edukacyjne, a także dla uczniów korzystających z dodatkowej bezpłatnej nauki języka polskiego. W tym zakresie proponuje się obniżenie o 0,1 (z 1,2 na 1,1) wagi dotyczącej uczniów szkół podstawowych w przedziale od 61 uczniów do 84 uczniów oraz uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z liczbą uczniów w przedziale od 31 do 42 uczniów oraz dwukrotne (z 0,2 na 0,4) zwiększenie wagi obejmującej uczniów oddziałów i szkół z nauczaniem w języku mniejszości narodowej lub mniejszości etnicznej bądź w języku regionalnym oraz uczniów oddziałów i szkół, w których zajęcia edukacyjne prowadzone są w dwóch językach (polskim oraz języku mniejszości lub języku regionalnym);
- rozszerzenie zakresu stosowania wagi P30 dotyczącej uczestników kwalifikacyjnych kursów zawodowych o uczestników kursów organizowanych przez szkoły i placówki prowadzone przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego;
- wprowadzenie nowej wagi (wartość: 0,02) obejmującej uczniów klas pierwszych publicznych szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży. Projektodawcy wskazują, że stanowi to rekompensatę dla gmin wprowadzenia ograniczenia liczby uczniów w klasach pierwszych publicznych szkół podstawowych do 25 uczniów;
- doprecyzowanie opisu czterech wag;
- zmodyfikowanie zasad ustalania wartości wskaźnika korygującego Di poprzez wprowadzenie minimalnej wartości tego wskaźnika (na 0,87). Jak wskazują projektodawcy ma to na celu ochronę budżetów niektórych jednostek samorządu terytorialnego przed znacznym zmniejszeniem dochodów w związku z obniżeniem wartości tego wskaźnika, np. w wyniku przejścia dużej liczby nauczycieli dyplomowanych na emeryturę.
Dodatkowo przewiduje się przy obliczaniu subwencji zwiększenie o 3,1% liczby uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży oraz ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej. Ma to na celu pokrycie kosztów edukacji dla ok. połowy populacji sześciolatków w okresie od września do grudnia 2014 roku.
Finansowy standard A ma w roku przyszłym wynieść 5.289 zł 45 gr, a zatem o około 2,5% więcej niż w roku bieżącym.
Na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu zapewne znów usłyszymy, że w przyszłym roku powstanie nowy algorytm rozdziału środków. Skończy się zapewne jak zwykle…
Grzegorz Kubalski