Bardzo dobrze się stało, że Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego z półrocznym wyprzedzeniem zdecydowała na co będą wydawane środki z tzw. rezerwy drogowej w 2014 roku.
Kryteria będą identyczne jak w roku 2013 z jedną tylko korektą dotyczącą wyeliminowania z aplikowania samorządów, które nie wykorzystały środków z rezerwy w roku poprzedzającym złożenie wniosku.
Kryterium to nie będzie miało zastosowania, w przypadku niespełnienia ustalonych w nim wymogów z przyczyn niezależnych od wnioskodawcy.
W zakresie inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu preferowane będą kolejno: zadania inwestycyjne obejmujące budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich, którym nadane zostały jednolite numery inwentarzowe (w szczególności zadania realizowane w obiektach wpisanych do rejestru zabytków, przy czym wnioski takie będą analizowane indywidualnie), zadania obejmujące budowę lub przebudowę ciągów drogowych przebiegających przez obszar co najmniej dwóch jednostek samorządowych, dla realizacji których zawarte zostało porozumienie o jednoczesnej ich realizacji, przy zastosowaniu takich samych parametrów technicznych przez wszystkie jednostki, a wreszcie zadania dotyczące budowy lub przebudowy ciągów drogowych stanowiących obwodnice miast.
W zakresie remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu preferowane będą projekty dotyczące remontów dróg lub obiektów inżynierskich.
We wszystkich wymienionych wyżej przypadkach poziom dofinansowania nie będzie mógł być wyższy niż proc. wartości zadania.
Kolejne kryterium dotyczy przepraw promowych. Realizacja ustawowego kryterium utrzymania rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę będzie uzależniona od wyniku pomiaru ruchu na poszczególnych przeprawach. W praktyce tradycyjnie okaże się, że jedynymi przeprawami spełniającymi ten warunek będą przeprawy w Świnoujściu.
Wnioski o dofinasowanie składać będzie można do 7 lutego 2014r.
Propozycja ZPP, dotycząca wsparcia samorządów, którym zniszczono drogi przy okazji budowy autostrad oraz w wyniku przeniesienia na nie transportu ponadnormatywnego po wypadkach komunikacyjnych, uwzględniona ma zostać podczas ustalania kryteriów Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych na rok 2014. Piszę "ma zostać", bo podczas rozmowy na ten temat przedstawicieli korporacji tworzących stronę samorządową Komisji Wspólnej, nie wszyscy akceptowali ten pomysł. Tymczasem, bez jednomyślności wszystkich organizacji samorządowych do zmian kryteriów popularnych „schetynówek" prawdopodobnie nie dojdzie. ZPP będzie o nie walczyć, by tym samym wspierać samorządy narażone na problemy z utrzymaniem sieci drogowej, nie z własnej winy.
Marek Wójcik