Wojewoda: Określenie, że dany akt prawa miejscowego wejdzie w życie "w terminie 14 dni" pozwala sądzić, że stanie się to w dowolnej dacie poprzedzającej 14. dzień albo właśnie tego dnia. Tymczasem data wejścia w życie nowego prawa musi być podana w sposób precyzyjny i niebudzący żadnych wątpliwości.
W rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego dotyczącym uchwały rady jednego z tamtejszych powiatów, odnajdujemy istotne informacje na temat możliwych błędów, jakie mogą zostać popełnione przy ustalaniu terminu wejścia w życie nowego źródła prawa. Określenie takiej daty stanowi w legislacyjnej praktyce obowiązek, przy czym jednak nie może być on postrzegany wyłącznie jako formalność. Rozporządzenie Rady Ministrów o nazwie "Zasady techniki prawodawczej" na mocy swojego § 45 ust. 1 nakazuje formułowanie czasu wejścia aktu w życie w odpowiedni sposób, wykluczający nieporozumienia i wątpliwości. Co istotne, wynika to również z wyprowadzonej z Konstytucji zasady określoności prawa, w świetle której adresat danej normy nie powinien mieć problemów ze zrozumieniem jej treści.
W opisywanym przypadku uchybienie było z pozoru niewinne, jednak nie uszło uwadze Wojewody. Sformułowanie, w świetle którego uchwała rady powiatu miałaby wejść w życie "w terminie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego" pozostawiło szereg wątpliwości. Termin ten nie został bowiem określony w sposób jednoznaczny. Byłby taki, gdyby uchwałodawca posłużył się szablonami formułowania przepisów o wejściu aktu w życie, dostępnymi we wspomnianych już Zasadach techniki prawodawczej. Niezależnie od tego, który wzór zostałby wybrany, możliwe byłoby dokładne i jasne określenie konkretnej daty w sposób jednoznaczny. Skoro zaś uchwała miała uzyskać moc obowiązującą w terminie 14 dni od publikacji w dzienniku urzędowym, mogło to nastąpić zarówno 14. dnia (czyli zapewne zgodnie z wyobrażeniem uchwałodawcy), jak i wcześniej. Z punktu widzenia językowego brzmienia takiego przepisu, niemożliwe było wykluczenie takiej opcji.
Brak należytej precyzji oraz ominięcie zasad wynikających ze wspomnianego rozporządzenia Rady Ministrów, poskutkowały istotnym błędem niedookreślenia daty o tak fundamentalnym znaczeniu. W konsekwencji, Wojewoda stwierdził nieważność kontrolowanej uchwały w tej części, w której został zamieszczony niefortunny przepis.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z 5 czerwca 2025 r. (sygn. PN-N.4131.180.1.2025.MF)