Jakie są najczęstsze przyczyny skarg na nieprawidłowości w przetwarzaniu danych osobowych kierowanych do UODO?
Przykłady naruszeń polski organ nadzoru podał w najnowszym Biuletynie UODO z podziałem na sektory.
W sektorze publicznym najczęstszymi powodami skarg jest udostępnianie danych osobowych:
- w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu, na oficjalnej stronie prowadzonej przez organ, na portalu społecznościowym;
- podczas obrad kolegialnych organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym w związku z transmisją i nagrywaniem tych obrad;
- poprzez przesłanie korespondencji do niewłaściwego adresata;
- umożliwienie wglądu w akta sprawy osobie nieuprawnionej;
- poprzez brak ukrycia adresu e-mail w polu „do wiadomości”;
- osobom/podmiotom trzecim z rejestrów prowadzonych przez organ.
W sektorze zdrowia, zatrudnienia i szkolnictwa skargi najczęściej odnoszą się do kwestii dotyczących przetwarzania lub udostępnienia danych osobowych bez podstawy prawnej.
W sektorze prywatnym skargi dotyczą najczęściej nieprawidłowości w procesie przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych, w tym utrudniania przez administratora danych realizacji przez podmiot danych przysługujących mu na mocy RODO praw, a także przetwarzania danych osobowych w zakresie wizerunku utrwalonego za pomocą monitoringu wizyjnego oraz udostępnienia danych osobowych podmiotom nieuprawnionym.
W przypadku sektora finansowego do najczęściej zgłaszanych nieprawidłowości należy przetwarzanie danych osobowych przez banki w związku z zapytaniami kredytowymi, które nie zakończyły się zawarciem umowy oraz przetwarzaniem danych osobowych w oparciu o art. 105a ust. 3 Prawa bankowego pomimo niespełnienia warunków określonych w tym przepisie.
Biuletyn UODO Nr 9/09/23
Link do usługi: uodo.gov.pl