E-dowód umożliwia m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Wniosek o dowód można składać w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania. Wymiana dotychczasowego dowodu osobistego jest bezpłatna Przypominamy, że jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny, nie musisz go wymieniać. Taka zmiana jest dobrowolna.
E-dowód to dowód osobisty zawierający warstwę elektroniczną, czyli wbudowany chip. Znajdują się w nim dane jego posiadacza, w tym zdjęcie biometryczne. Ponadto w warstwie elektronicznej e-dowodu znajdują się 3 certyfikaty:
- potwierdzania obecności,
- identyfikacji i uwierzytelnienia (osób, które ukończyły 13 rok życia),
- podpisu osobistego (osób, które o niego zawnioskowały) oraz miejsca na certyfikat kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Warto dodać, że na pierwszej stronie dokumentu (awersie) widnieje numer CAN, który pozwala na korzystanie z elektronicznych funkcji e-dowodu. Dodatkowo zabezpiecza e-dowód tak, żeby osoba niepowołana nie odczytała danych zapisanych w warstwie elektronicznej.
E-dowód umożliwia:
- komunikowanie się z administracją publiczną oraz innymi podmiotami,
- korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach,
- sygnowanie dokumentów oraz wniosków za pomocą podpisu elektronicznego,
- bezpiecznie logowanie się do portali administracji publicznej (np. e-Urzędu Skarbowego),
- potwierdzenie Profilu Zaufanego.
Od 7 listopada 2021 r. wydawane są nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego. Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Nie są one pobierane od:
- dzieci poniżej 12. roku życia,
- osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe ( np. z powodów medycznych).
Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. r. życia i może złożyć podpis.
Wydawane od 7 listopada 2021 r. dowody osobiste są ważne przez:
- 10 lat – dla osób od 12. r. życia,
- 5 lat – dla osób do 12. r. życia,
- 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.
W jaki sposób aktywować e-dowód?
Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego jest możliwe po uprzednim ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego kodów PIN dla każdego z tych certyfikatów (odpowiednio 4-cyfrowy PIN1 i 6-cyfrowy PIN2). Kody można ustalić już w urzędzie gminy przy odbiorze dowodu osobistego. Można zrobić to również później, w dowolnym urzędzie gminy.
Aby móc korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu (np. logowanie się do serwisu Gov.pl) trzeba posiadać smartfon z anteną NFC oraz zainstalować aplikację eDO App lub czytnik do e-dowodu oraz zainstalować oprogramowanie do obsługi e-dowodu E-dowód menadżer i E-dowód podpis elektroniczny.
Dotychczas najwięcej e-dowodów aktywowali mieszkańcy województw:
- mazowieckiego (652 tys.),
- śląskiego (437 tys.),
- małopolskiego (322 tys.),
- dolnośląskiego (321 tys.),
- wielkopolskiego (313 tys.),
- pomorskiego (256 tys.),
- łódzkiego (218 tys.).
Źródło: Cyfryzacja KPRM