Można składać wnioski o udział w szkoleniu „Różni podróżni – obsługa bez barier”. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Urząd Transportu Kolejowego i Instytut Transportu Samochodowego organizują szkolenie dla pracowników sektora transportu zbiorowego w zakresie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
W dwudniowym szkoleniu udział mogą wziąć pracownicy:
- mikro, małych, średnich (MŚP) i dużych przedsiębiorstw, prowadzących działalność w obszarze kolejowego, miejskiego i międzymiastowego transportu zbiorowego;
- podwykonawców zarządców dworców, świadczących usługi asysty;
- podwykonawców przewoźników kolejowego, miejskiego i międzymiastowego transportu zbiorowego;
- organizatorów transportu zbiorowego;
- podwykonawców organizatorów transportu zbiorowego.
Zajmujących niżej wymienione stanowiska:
- sprzedawca biletów;
- pracownik obsługi dworca/punktu obsługi pasażera;
- pracownik infolinii;
- członek drużyny konduktorskiej;
- pracownik świadczący usługi asysty na dworcu;
- kontroler biletów;
- kierowca;
- motorniczy;
- pracownik działu kadr/zarządzania zasobami ludzkimi;
- trener wewnętrzny.
Pomiędzy pierwszym a drugim dniem szkoleniowym jest ok. miesięczna przerwa.
Szkolenie ma charakter praktyczny - warsztatowy, jest nastawione na wzrost wiedzy i umiejętności pracowników w zakresie udzielania pomocy i przekazywania informacji oraz komunikowania się z różnorodnymi klientami, w tym z osobami z niepełnosprawnościami.
Podczas szkolenia uczestnicy z jednej strony spojrzą oczami osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami, na bariery mogące występować w czasie podróży transportem zbiorowym. Z drugiej strony wskazane zostaną praktyczne rozwiązania i zasady komunikowania się i udzielania pomocy takim osobom, a więc nabycie praktycznych umiejętności.
4-godzinne szkolenie dla kadry zarządzającej w przedsiębiorstwach kolejowych, miejskiego i międzymiastowego transportu zbiorowego oraz organizatorów transportu zbiorowego skierowane jest do:
- prezesów/dyrektorów;
- wiceprezesów/wicedyrektorów odpowiedzialnych za obszar obsługi klientów;
- przedstawicieli związków zawodowych, działających u przewoźników kolejowego, miejskiego i międzymiastowego transportu zbiorowego, którzy wezmą udział w szkoleniach.
Podczas szkolenia dla kadry zarządzającej zaproponowane zostaną wdrażane przez PFRON standardy obsługi różnorodnych klientów, co w efekcie ma spowodować wzrost marki przedsiębiorstw transportu zbiorowego jako tych, w których kwestia dostępności usług nie jest traktowana jako dodatkowy koszt, ale jako element wpływający na ich większą konkurencyjność.
Warunkiem udziału pracowników w szkoleniu 2-dniowym jest udział kadry zarządzającej danego przedsiębiorstwa kolejowego, miejskiego i międzymiastowego transportu zbiorowego czy organizatora transportu zbiorowego w szkoleniu 4-godzinnym dla kadry zarządzającej.
Składane wnioski o udział w szkoleniu muszą zatem wskazywać uczestników zarówno szkolenia 2-dniowego, jak i 4-godzinnego łącznie.
Szczegółowe informacje na temat konkursu można uzyskać na stronie internetowej OFRON oraz pod numerem telefonu: 22 505 57 84.
Szkolenie „Różni podróżni – obsługa bez barier” jest realizowane w projekcie pn.: „Szkolenia dla pracowników sektora transportu zbiorowego w zakresie potrzeb osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami” w ramach Osi Priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Działanie 2.6 Wysoka jakość polityki na rzecz włączenia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014‐2020.