Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Starostowie zachodniopomorscy o aktywnych formach przeciwdziałania skutkom bezrobocia

Starostowie zachodniopomorscy o aktywnych formach przeciwdziałania skutkom bezrobocia fotolia.pl

W dniu 25 listopada br. Konwent Starostów Województwa Zachodniomorskiego przyjął stanowisko w sprawie środków finansowanych na aktywne formy przeciwdziałania skutkom bezrobocia w ramach Funduszu Pracy.

W przedmiotowym stanowisku czytamy:

"W roku 2011 znacząco ograniczono środki finansowe na aktywne formy przeciwdziałania skutkom bezrobocia (ponad 50% mniej w stosunku do roku 2010) w ramach Funduszu Pracy.

W tym samym roku stopa bezrobocia w kraju wzrosła do 11,8%, a w województwie zachodniopomorskim 16,4%. Niezrozumiałe ograniczenie środków na Fundusz Pracy przez administrację rządową powoduje wzrost bezrobocia w powiatach i gminach o najsłabszej infrastrukturze gospodarczej , a w sposób szczególny wzrasta na terenach wiejskich.

Niestety województwo zachodniopomorskie znajduje się na niechlubnym drugim miejscu w kraju (po warmińsko-mazurskim) pod względem stopy bezrobocia (dane na koniec września 2011).Są jednak w naszym województwie powiaty (cała ściana wschodnia województwa), takie jak powiat: choszczeński, drawski, szczecinecki, świdwiński, białogardzki, koszaliński, łobeski gdzie stopa przekracza dwukrotność średniej krajowej (11,8%).

Fundusz Pracy na rok 2012 na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu zostanie utrzymany na poziomie roku 2011, z tego też powodu, zapewne, na początku 2012 roku Powiatowe Urzędy Pracy mogą się spodziewać rejestracji kolejnych bezrobotnych. Uwzględniając powyższe oraz mając na uwadze konieczność kierowania środków do bezrobotnych z najtrudniejszych obszarów (wiejskich) konwent Starostów negatywnie ocenia zaproponowane zmiany algorytmu podziału środków finansowych z Funduszu Pracy na rok 2012 proponując jednocześnie zmiany, które w naszej ocenie spowodują skierowanie ograniczonych środków finansowych do najtrudniejszych środowisk zagrożonych bezrobociem i tak:

  1. Obecny współczynnik we – uwzględniający udział bezrobotnych z terenów wiejskich w stosunku do liczby zarejestrowanych bezrobotnych w danym powiecie według danych uśrednionych z wagi we = 20 proponujemy podnieść do we = 25.

    Uzasadnienie:
    Według danych na 31.10.2011r. ogólna liczba bezrobotnych w województwie zachodniopomorskim wyniosła 101.779, w tym bezrobotni z terenów wiejskich 41.069 tj. 40% ogólnej liczby bezrobotnych. Są jednak powiaty w których % bezrobotnych wiejskich przekracza:
    - 50%, (tj.: gryficki 53%, kamieński 54%, kołobrzeski 55%, sławieński 53%, świdwiński 59%, wałecki 51%);
    - 60% (choszczeński 60%, gryfiński 62%, pyrzycki 62%);
    - 70% (ziemski koszaliński 80%).
    Przy ograniczonych środkach Funduszu Pracy i malejących możliwościach aktywizacji osób bezrobotnych z terenów wiejskich zmiana tego współczynnika zwiększy środki dla powiatów o największej stopie bezrobocia w obszarach wiejskich. Aktywizacja tej grupy bezrobotnych wymaga większej aktywności Urzędów Pracy i większych środków na uruchomienie różnych form wspierania osób bezrobotnych.
     
  2. Konwent Starostów pozytywnie opiniuje zamianę wskaźników algorytmu: wb, wc wd i wf na jeden wskaźnik wj- współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy do liczby zarejestrowanych bezrobotnych w danym powiecie, niemniej jednak wnosimy o zmianę jego wagi tj. z wj= 10 na wj = 15.

    Uzasadnienie:
    Zmiana tego współczynnika i podwyższenie wagi wj do 15 będzie umożliwiało kierowanie większego strumienia środków finansowych do powiatów-gmin gdzie jest bezrobocie strukturalne i duża grupa bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji. Za szczególną sytuację uważamy; pozostawanie bez pracy powyżej 12-tu miesięcy, osoby powyżej 50 roku życia, matki samotnie wychowujące jedno i więcej dzieci, osoby z niskim wykształceniem (niepełne podstawowe i podstawowe), kobiety z obszarów wiejskich.
     
  3. Pozytywnie opiniujemy zmiany w zaproponowanych kryteriach wskaźnika wh zarówno dla POKL jak i Funduszu Pracy. Wnosimy jednocześnie aby kryterium współczynnika wh dotyczyło wykorzystanych środków nie uwzględniając zwrotów.

    Uzasadnienie:
    Dnia 25 lipca 2011r. MPiPS wydał rozporządzenie (Dz. U. Nr 155, poz. 922), w którym zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 6 i § 8 ust. 2 pkt 5 mówi się o zwrocie odzyskanego podatku VAT przez bezrobotnego i przedsiębiorcę.
    Jeżeli przedsiębiorca lub bezrobotny otrzyma środki finansowe w formie refundacji lub dotacji na stworzenie stanowiska pracy i odzyska podatek VAT od wyposażenia miejsca pracy, to odzyskany podatek VAT musi zwrócić do PUP. Jeżeli takiego zwrotu dokona w ostatnich dniach roku kalendarzowego, niemożliwym jest wykorzystanie zwróconych środków na inne aktywne formy przeciwdziałania skutkom bezrobocia, dlatego też uważamy, że współczynnik wh powinien być liczony według wykorzystania, nie uwzględniając zwrotu podatku VAT odzyskanego.

Przewodniczący Konwnentu Starostów Województwa Zachodniopomorskiego
Krzysztof Lis" 

Wt., 13 Gr. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka