17 czerwca 2021 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST. Tym razem pierwsze posiedzenie Zespołu w miesiącu dotyczyło projektów aktów prawnych – z uwagi na przyspieszone posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej. Posiedzenie dotyczące spraw różnych odbędzie się 24 czerwca 2021 roku. Do momentu zerwania obrad przez Stronę Samorządową – na znak protestu wobec skierowania bez opinii KWRiST do Sejmu projektu nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz podejściu prezentowanemu przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska – udało się zaopiniować m.in. projekty dotyczące znaków i sygnałów drogowych oraz część projektów geodezyjnych.
Znaki i sygnały – Ministerstwo niepotrzebnie dolało oliwy do ognia
Zespół zaopiniował pozytywnie projekt rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
W projektach uwzględniono uwagi ZPP dotyczące oznakowania stref płatnego parkowania i śródmiejskich stref płatnego parkowania – pierwotnie planowano wprowadzenie rozwiązania powodującego duży chaos – co odnotował Bartłomiej Zydel z Biura ZPP.
Przy okazji jednak odbyła się ciekawa dyskusja na temat nadmiaru znaków drogowych na polskich drogach. Mianowicie przedstawiciele Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury stwierdzili w tym kontekście, że o zastosowaniu znaków decydują organy zarządzające ruchem. Nie omieszkali też odwołać się do dyskusji dotyczącej ograniczenia częstotliwości kontroli wykonywanej przez organy zarządzające ruchem na drogach, na który to temat z inicjatywy ZPP Zespół dyskutował w maju.
W odpowiedzi Grzegorz Kubalski, Zastępca Dyrektora Biura ZPP kategorycznie zaprotestował przeciwko zrzucaniu całej odpowiedzialności na organy zarządzające ruchem na drogach, które często są związane przepisami prawa. Ministerstwo Infrastruktury konsekwentnie więc – nawet w przypadku projektów, przy których nie powinno być dużych emocji – emocje te wywołuje. Niekoniecznie pozytywne.
Projekty geodezyjne – dużo modyfikacji na korzyść powiatów
Zespół zajmował się następującymi projektami rozporządzeń z obszaru geodezji:
- projektem rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków;
- projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju;
- projektem rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów.
W toku prac Zespołu udało się uzyskać szereg zmian poprawiających ww. projekty z perspektywy samorządu powiatowego. Dla przykładu w projekcie rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków wydłużono istotnie okresy przejściowe czy zrezygnowano z konieczności uzgadniania z Głównym Geodetą Kraju specyfikacji warunków zamówienia przy dokonywaniu założenia albo modernizacji ewidencji.
Utrzymanie czystości i porządku w gminach – rząd wie najlepiej, jak zorganizować gospodarkę odpadami (kolejny już raz)
Projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach był w pierwotnej wersji przesłany do KWRiST w styczniu 2021 r. roku. Wtedy – z uwagi na wstępny jego kształt – został m.in. zdjęty z porządku obrad Zespołu ds. Infrastruktury. Teraz – po wprowadzeniu istotnych zmian np. w postaci umożliwienia gminom „dosypywania” pieniędzy do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi – projekt przesłano ponownie do KWRiST oraz… skierowano do Sejmu. Z perspektywy powiatowej projekt zawiera bardzo niekorzystne usunięcie z art. 115a Prawa ochrony środowiska dokonywania pomiarów hałasu przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
W toku dyskusji nie brakowało, co zrozumiałe, dużych emocji. Minister Marcin Horała, Współprzewodniczący Zespołu, w momencie procedowania tego punktu był już nieobecny, a ze strony Ministerstwa Klimatu i Środowiska nie było żadnego reprezentanta kierownictwa. Po wstępnym zabraniu głosu przez przedstawicieli Związku Gmin Wiejskich RP, Związku Miast Polskich, Unii Metropolii Polskich, Związku Powiatów Polskich i Związku Województw RP przyszedł czas na odpowiedź resortu. Reprezentująca Ministerstwo dyrektor Bogusława Brzdąkiewicz z Departamentu Gospodarki Odpadami początkowo wskazywała, że z poziomu swojego stanowiska może się odnieść do każdej kwestii merytorycznej, natomiast nie może się odnieść do decyzji politycznej o skierowaniu projektu do Sejmu. Dyr. Brzdąkiewicz postawiła też swego rodzaju ultimatum: jeśli nie będzie pytań do niej, to czeka samorządowców dyskusja w Sejmie z Ministrem Jackiem Ozdobą.
Współprzewodniczący Zespołu ze Strony Samorządowej, Prezydent Katowic Marcin Krupa nie krył wzburzenia. Pytał o sens funkcjonowania Komisji Wspólnej przy takim podejściu resortów, zwracał uwagę na brak szacunku do samorządowców. Zapowiedział, że sprawy tak nie zostawi.
W odpowiedzi dyrektor Brzdąkiewicz powiedziała, że szybkie tempo zmian podyktowane było między innymi koniecznością dokonania zmian przy tzw. metodzie wodnej, aby zapobiec wysokim opłatom. Warto dodać, że na taką metodę przeszła ostatnio Warszawa (B.Z.). Dyrektor powoływała się na listy od obywateli, co zostało skrytykowane zarówno przez Prezydenta Marcina Krupę, jak i dyrektora Grzegorza Kubalskiego. Pierwszy z nich przypomniał, iż za gospodarkę odpadami odpowiedzialność ponosi przede wszystkim wójt/burmistrz/prezydent; drugi stwierdził, że taka wypowiedź jest polityczna – gdyż merytorysta zamiast na listy powoływałby się na badania.
Marek Wójcik, Pełnomocnik Zarządu Związku Miast Polskich ds. legislacyjnych i Grzegorz Kubalski, Zastępca Dyrektora Biura ZPP złożyli podobne wnioski, zmierzające do przerwania obrad Zespołu. I tak też się stało. Zespół przerwał obrady wnosząc, aby do każdego z punktów obecny był przedstawiciel co najmniej w randze podsekretarza stanu. Na posiedzeniu z takiego poziomu obecni byli jedynie przez pewien okres Współprzewodniczący Marcin Horała oraz Główny Geodeta Kraju Waldemar Izdebski, który wykazuje się regularną obecnością przy punktach wnoszonych przez GUGiK, za co usłyszał od Strony Samorządowej słowa podziękowania.
W związku z zerwaniem obrad Zespół nie zaopiniował następujących projektów:
- projektu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw;
- projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii;
- projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
- projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz bazy danych obiektów ogólnogeograficznych, a także standardowych opracowań kartograficznych;
- projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju Pracy i Technologii w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej BDOT500.