Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zarządcy dróg powiatowych apelują

Zarządcy dróg powiatowych apelują fotolia.pl

Udział powiatów we wpływach z akcyzy od paliw i zwiększenie udziału w podatkach od osób fizycznych i osób prawnych lub z innych źródeł, kontynuacja i odczuwalne zwiększenie środków finansowych na tzw. Schetynówki, zwiększenie wysokości środków unijnych na drogi powiatowe w kolejnej edycji programowania, wprowadzenie prawnego obowiązku odszkodowań za niszczenie dróg na skutek ruchu ciężkich pojazdów w związku z np. budową autostrad i dróg ekspresowych, obsługą żwirowni, wywozem drewna z kompleksów leśnych, itp. - to tylko niektóre wnioski zarządców dróg powiatowych wypracowane podczas XII Ogólnopolskiego Kongresu Zarządców Dróg Powiatowych, który miał miejsce w dniach 1  - 3 czerwca br. w Wysowej.

Organizatorami spotkania były Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Małopolskiego, redakcja miesięcznika „Polskie Drogi".

Poniżej zamieszczamy pełną treść uchwały XII Ogólnopolskiego Kongresu Zarządców Dróg Powiatowych w Wysowej, podjętej dnia 3 czerwca 2011 r.

XII Ogólnopolski Kongres Zarządców Dróg Powiatowych obradujący w dniach 1 – 3 czerwca 2011 r. w Wysowej stwierdza, że realizacja programów wspierających finansowanie dróg powiatowych w ostatnich 4-ch latach ze środków krajowych i Unii Europejskiej pozwoliła wykonać wiele istotnych zadań na sieci tych dróg, jednak w skali ogólnej nie pozwoliła zatrzymać tempa niszczenia i degradacji dróg powiatowych; realizacja inwestycji – także w ramach tych programów zasadniczo ograniczyła możliwości finansowania przez Powiaty remontów i zabiegów bieżących, od których zależy trwałość dróg i warunki przejezdności.

Kongres z niepokojem odbiera przewidywany do 2013 r. brak znaczących źródeł finansowania dróg powiatowych lub dofinansowania określonych inwestycji, zwłaszcza w warunkach narzucenia Powiatom drastycznych ograniczeń wydatków budżetowych. Stwierdza się, że sytuacja ta doprowadzi zarówno do dalszego pogorszenia się stanu technicznego dróg, jak również do negatywnych reakcji mieszkańców powiatów i użytkowników dróg, oczekujących od władz samorządowych skutecznego rozwiązywania problemów związanych z dostarczaniem usług publicznych.

W związku z powyższym XII Ogólnopolski Kongres Zarządców Dróg Powiatowych wnioskuje pod adresem władz państwowych i instytucji rządowych:

  1. Konieczne jest pilne poszukiwanie rozwiązań w zakresie trwałych, stabilnych i przewidywalnych zasad finansowania dróg powiatowych, w tym zwiększających dochody budżetów Powiatów, np. udział we wpływach z akcyzy od paliw, zwiększenie udziału w podatkach od osób fizycznych i osób prawnych lub z innych źródeł – jest to ponowienie wniosku formułowanego przez Kongresy także w poprzednich latach.
  2. Uczestnicy Kongresu pozytywnie oceniają utworzenie i realizację Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych na lata 2009 – 2011, dlatego wnioskuje się o jego kontynuację i odczuwalne zwiększenie środków finansowych na ten cel – zapowiadane jest zmniejszenie tych środków.
  3. W ramach przygotowania do kolejnej edycji programów pomocowych z udziałem środków Unii Europejskiej, należy uwzględnić wnioski z realizacji programów obecnej edycji pod kątem uproszczenia procedur i ujednolicenia wymagań oraz warunków narzucanych przez krajowe instytucje zarządzające programami; uwzględnić zwiększenie środków na drogi powiatowe.
  4. Złagodzenie trudności finansowych samorządów powiatowych wymaga zweryfikowania zasad tworzenia i realizacji ich budżetów, w tym możliwości zaciągania kredytów zarówno na inwestycje, jak też na remonty dróg.
  5. Wprowadzenie czytelnych regulacji prawnych w zakresie przejazdu po drogach publicznych, na których organ zarządzający ruchem wprowadził ograniczenia, pojazdów przekraczających określone parametry, lecz nie będących pojazdami nienormatywnymi w myśl ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
  6. Istnieje pilna potrzeba wprowadzenia prawnego obowiązku odszkodowań za niszczenie dróg na skutek ruchu ciężkich pojazdów w związku z inwestycjami lub działalnością gospodarczą i przemysłową w sąsiedztwie dróg powiatowych jak np. budowa autostrad i dróg ekspresowych, obsługa żwirowni, wywóz drewna z kompleksów leśnych, itp.
  7. Postuluje się objęcie ruchu na drogach powiatowych wzmożoną kontrolą przez Inspekcję Transportu Drogowego.
  8. Kongres zwraca uwagę, że w warunkach ograniczonych możliwości finansowania dróg szczególnego znaczenia nabierze dysponowanie przez zarządcę drogi sprawnymi i odpowiednio wykwalifikowanymi i wyposażonymi strukturami zarządzającymi drogami, zdolnymi do realizacji we własnym zakresie prac remontowych, interwencyjnych napraw oraz do szybkiego reagowania w sytuacjach wystąpienia na drogach nadzwyczajnych zdarzeń.
  9. W związku z nowelizacją art. 138 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego nadano organom odwoławczym - w tym Samorządowym Kolegiom Odwoławczym – nie tylko uprawnienia kasacyjne. Dlatego konieczna jest odpowiednia zmiana art. 28 ustawy nadająca organowi I instancji uprawnienia strony; w sytuacji, kiedy organy II instancji orzekając pod względem merytorycznym, bez udziału branżowych specjalistów mogą bez złej woli wydać błędne decyzje, bez możliwości odwoławczej.
  10. Uczestnicy Kongresu ponownie sygnalizują, że spełnienie wymogów wprowadzonych przepisami z zakresu ochrony środowiska zasadniczo podnosi koszt inwestycji drogowych oraz wydłuża i komplikuje proces inwestycyjny; niezbędne jest poszukiwanie – przy udziale organów Państwa – rozwiązań zapewniających skrócenie procedur oraz dających zarządcom dróg możliwość finansowania dodatkowego zakresu prac, wynikających z tych żądań.
  11. Zobowiązuje się Krajową Radę Zarządów Dróg Powiatowych do podjęcia działań na rzecz wprowadzenia na szerszą skalę ubezpieczenia OC dla kadry w zarządach dróg wydającej decyzje administracyjne, a także rozważenia utworzenia przy Krajowej Radzie zespołu mediatorów zajmujących się rozwiązywaniem konfliktów pojawiających się w związku z funkcjonowaniem zarządów dróg.
  12. Kongres wyraża potrzebę uczestnictwa w pracach Krajowej Rady Zarządów Dróg Powiatowych – z głosem doradczym – przewodniczących Wojewódzkich Konwentów Dyrektorów ZDP.
  13. Ochrona dróg i drogowych obiektów inżynierskich wymaga właściwego uregulowania stosunków wodnych na terenach przyległych do pasa drogowego, a także konsekwentnego egzekwowania ustawowych obowiązków w tym zakresie, w tym także zabezpieczenia linii brzegowych oraz utrzymania koryt cieków wodnych.
  14. Nadal oczekuje się rozwiązań zapewniających uproszczenie procedur zapewniających rozgraniczenie pasów drogowych przejętych przez Powiaty z mocy art. 73 ustawy „przepisy wprowadzające ..." (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.)
  15. Oczekuje się jednoznacznych regulacji w zakresie nałożenia na właścicieli i zarządców nieruchomości przy drogach publicznych obowiązku utrzymania chodników, jak również zweryfikowania obowiązków formalnych nałożonych na zarządy dróg w związku z usuwaniem odpadów i zanieczyszczeń pozostawionych przez nieznanych sprawców.

Uchwała podjęta dnia 3 czerwca 2011 r. z uwzględnieniem wniosków Komisji wnioskowej w składzie: Magdalena Dąbrówka, Bożena Zbieć, Anna Nizioł, Jerzy Wrona, Andrzej Kalinowski

Przewodniczący Krajowej Rady
Zarządów Dróg Powiatowych
Adam Czerwiński

Sob., 18 Czrw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka