Poselski projekt nowelizacji ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego ma charakter polityczno-personalny. Dowodem jest próba przeniesienia podległości i nadzoru nad ośrodkami doradztwa rolniczego z zarządu województwa do ministra właściwego ds. rozwoju wsi.
Tak wynika ze stanowiska Związku Województw RP podjętego 22 czerwca br. Jest ono reakcją na złożony 31 maja br. projekt ustawy o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego (druk sejmowy nr 572).
Związek wyraźnie sprzeciwia się proponowanym zmianom.
- Analiza treści projektowanych zmian wskazuje jednoznacznie na brak elementarnej wiedzy autorów zmiany w zakresie właściwej i zgodnej z prawem procedury oraz zasad ich wprowadzania. Projektowane zmiany należy oceniać jako niedopuszczalne z punktu widzenia porządku prawnego w zakresie zachowania autonomii i niezależności jednostek samorządu terytorialnego, w tym przekazywania im do realizacji zadań, w tym przypadku z zakresu doradztwa rolniczego, jak również ochrony własności przekazanego samorządom województwa mienia, w oparciu o które obecnie funkcjonują wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego – czytamy w stanowisku.
Ośrodki doradztwa były już państwowymi jednostkami organizacyjnymi posiadającymi osobowość prawną od 1 stycznia 2005 r. do 31 lipca 2008 r.
Obecnie właścicielem gruntów obciążonych użytkowaniem wieczystym na rzecz ośrodków doradztwa są samorządy województw. Natomiast w ocenie Związku, tworzenie na nowo państwowych osób prawnych jakimi mają być ośrodki doradztwa wymagałoby dokonania dekomunizacji mienia samorządu województwa.
- Kuriozalną jest powstająca sytuacja, gdy na majątku samorządu województwa użytkowania wieczyste posiada państwowa osoba prawna, a tak zakłada projekt zmian do ustawy – dowiadujemy się ze stanowiska. – Autorzy zmian pominęli znaczenie, a wręcz zignorowali art. 165 Konstytucji RP, zgodnie z którym jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługują im prawo własności i inne prawa majątkowe – czytamy dalej. Związek Województw przytacza także wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 15 marca 2005 r., sygn. akt K9/04, z którym to TK orzekł, że każda jednostka samorządu gdy chodzi o kształtowanie jej praw właścicielskich przez czynności cywilnoprawne, musi być traktowana na równi z innymi podmiotami uczestniczącymi w tych stosunkach, a przynajmniej na równi z innymi podmiotami publicznoprawnymi.
Marszałkowie województw wyrażają głębokie zaniepokojenie sposobem wprowadzania zmian, które świadczyć może jedynie o całkowitym pomijaniu zagadnień własnościowych i poszanowaniu praw oddanych samorządom. Zapowiadają też obronę niezależności praw własnościowych i autonomii samorządu województwa, w które władczo wkracza projekt zmian. – W przypadku dalszego procedowania wskazanych zmian samorządy województw będą zmuszone występować na drogę sądową celem pozbawienia prawa użytkowania wieczystego ustanowionego na jego majątku dla mających powstać państwowych osób prawnych – dodają.
Ustawa ta została uchwalona na ostatnim czerwcowym posiedzeniu Sejmu.