W pięknym mieście Toruń odbyła się 27 czerwca br. konferencja podsumowująca Ogólnopolską Debatę o Edukacji „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra zmiana”.
Anna Zalewska, Minister Edukacji Narodowej na rozpoczęcie podkreśliła, że edukacja w Polsce to właśnie uczeń, rodzic i nauczyciel. Natomiast resort edukacji i organy prowadzące pełnią funkcje służebną wobec tych podmiotów oraz szkoły. Powinny one w harmonii współpracować na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli i właśnie tej harmonii Pani Minister oczekuje i będzie do niej dążyła.
Przechodząc do podsumowania debat Pani Minister wskazała na podstawowe obszary, które wymagają zmian:
UCZEŃ
- rozwój czytelnictwa
- rozwiązania na rzecz poszerzania świadomości historycznej uczniów poprzez m.in. zwiększenie liczby godzin historii w podstawie programowej
- aktywizacja społeczna poprzez działalność rady dzieci i młodzieży przy MEN, wolontariat, opiekę nad szkołami polonijnymi
- zmiany w zakresie wychowania fizycznego poprzez między innymi powrót do SKS-ów
- dążenie do nowoczesności: nauka programowa w szkołach – szerokopasmowy Internet w każdej szkole (w ciągu 2 lat) oraz nauka języka obcego w szkole
- zmiany w edukacji zawodowej poprzez stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia oraz włączenie pracodawców w obszar kształcenia zawodowego
- wprowadzenie szkoły branżowej – jako szkoły kadr dla gospodarki
- możliwość zdawania matury po szkole zawodowej i pójścia na studia wyższe ale tylko do poziomy licencjata
- przeprowadzanie egzaminów zawodowych przez Centra Kształcenia Praktycznego
- szkoła specjalistyczna a nie szkoła specjalna: wprowadzenie diagnozy funkcjonalnej i powołanie wiodących poradni psychologiczno-pedagogicznych
- połączenie programu wychowawczego i programu profilaktyki oraz przygotowanie podstawy programowej dla godzin do dyspozycji wychowawcy klasy
- utworzenie rady szkoły w każdej szkole
- rejestracja każdej osoby pojawiającej się na terenie szkoły
NAUCZYCIEL
- zmiany w zakresie ewaluacji zewnętrznej – ograniczenie ewaluacji zewnętrznej całościowej do sytuacji przewidzianych prawem, zmiana kształtu raportów z ewaluacji
- zmniejszenie biurokracji poprzez rezygnacje z prowadzenia dokumentacji tzw. godzin karcianych
- zmiany w organizacji nadzoru pedagogicznego – organizacja narad, konferencji dla dyrektorów, upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie organizacji szkoły, wprowadzenie rejonów wizytacyjnych, odstąpienie od losowego wyboru wizytatorów do przeprowadzenia kontroli
- zmiany w awansie zawodowym – rozszerzenie obecnej trzystopniowej skali oceny pracy nauczyciela (dodanie oceny zadowalającej i szczególnie wyróżniającej), wprowadzenie nowego stopnia awansu – nauczyciel specjalista, wydłużenie pierwszego stażu z 9 miesięcy do 1 roku i 9 miesięcy, uwzględnienie udziału doradcy metodycznego w procedurach awansu, określenie statusu nauczyciela polonijnego
- wprowadzenie krajowego planu doskonalenia zawodowego nauczycieli – obowiązkowe wyodrębnienie środków na doskonalenie nauczycieli, w tym organizacji doradztwa metodycznego w wysokości 1% planowanych rocznych wydatków na wynagrodzenia osobowe nauczycieli, obowiązek przekazywania 20% z ogólnej puli środków wyodrębnionych na doskonalenie zawodowej nauczycieli w celu organizacji doradztwa metodycznego na terenie województwa, przez organy prowadzące szkoły, obowiązkowa akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli,
FINANSOWANIE
- subwencja oświatowa na 6-latka objętego wychowaniem przedszkolnym w kwocie około 4 3000 zł od 2017 r.
- wsparcie finansowe dla małych szkół
- zwiększony dodatek dla wychowania klasy
- uzależnienie subwencji szkolnictwa branżowego od zapotrzebowania rynku pracy
- dążenie do likwidacji obowiązku rozliczania średniego wynagrodzenia na każdym stopniu awansu zawodowego
STRUKTURA SZKOLNICTWA
- cel reformy w obliczu niżu demograficznego – uratowanie potencjału polskiej edukacji, wprowadzenie cykliczności etapów szkolnych (wprowadzenie 4-letniego liceum ogólnokształcącego i wzmocnienie edukacji wczesnoszkolnej), dokonanie zmian programowych,
- nowa struktura szkół podstawowych – klasy I-VIII z edukacją wczesnoszkolną w klasach I-VI
Docelowa struktura szkolnictwa
- Szkoła powszechna: poziom podstawowy – klasy I-IV oraz poziom gimnazjalny – klasy V-VIII
- Liceum Ogólnokształcące: klasy I-IV
- Technikum: klasy I-V
- Szkoła branżowa: stopień I – klasy I-III oraz stopień II – klasy I-II (zmiana od 2017 r.)