Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PPP (7). Kryteria przetargowe i procedura udzielania zamówień odpowiednia dla PPP

PPP (7). Kryteria przetargowe i procedura udzielania zamówień odpowiednia dla PPP fotolia.pl

Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym ( zwaną dalej ustawą o PPP) obligatoryjnymi kryteriami oceny ofert są:

  1.  podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym;
  2. terminy i wysokość przewidywanych płatności lub innych świadczeń podmiotu publicznego, jeżeli są one planowane.

W przypadku projektu hybrydowych istotne jest również to, że w ramach wniosku o dofinansowanie należy przedłożyć jasne dane liczbowe dotyczące nakładów inwestycyjnych stanowiących koszty kwalifikowane. Regułą jest bowiem, że w ramach dotacji finansowane są jedynie wydatki związane z inwestycją. Aby mieć pewność, co do zachowania zgodności z przepisami dotyczącymi funduszy strukturalnych, zaleca się, by zamawiający rozważył możliwość włączenia do dokumentacji przetargowej wniosku do oferentów o oddzielenie nakładów inwestycyjnych od wydatków operacyjnych, przy czym polegać by to miało na podzieleniu opłaty za dostępność na dedykowane strumienie za obsługę długu powstałego w trakcie budowy, zapewniając bazową stopę zwrotu z inwestycji dla partnera prywatnego, i na wydatki operacyjne.

Zasadniczo w trakcie przygotowywania zamówienia zamawiający powinien był już przeprowadzić studium wykonalności tak obszernie jak to możliwe (wliczając w to analizę finansową, analizę kosztów i korzyści i analizę komparatora sektora publicznego) i zebrać jak najwięcej informacji powalających na określenie wszystkich kosztów, podziała zadań i ryzyk i tym samym pozwalających na wybór tyby postepowania.

Jeżeli w wyniku przeprowadzonych analiz przyjęte zostanie, ze wynagrodzeniem partnera prywatnego jest prawo do pobierania pożytków z przedmiotu partnerstwa publiczno-prywatnego, albo przede wszystkim to prawo wraz z zapłatą sumy pieniężnej, do wyboru partnera prywatnego i umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym stosuje się przepisy ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi. W przypadkach przyjęcia, ze wynagrodzenie partnera prywatnego będzie w całości lub w większości pochodzić będzie z zapłaty sumy pieniężnej , do wyboru partnera prywatnego i umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.

W przypadkach, w których nie ma zastosowania ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi ani ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, wyboru partnera prywatnego dokonuje się w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej i wolnej konkurencji oraz przestrzeganie zasad równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności, przy odpowiednim uwzględnieniu przepisów ustawy o PPP, a w przypadku wniesienia przez partnera publicznego wkładu własnego będącego nieruchomością, także przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Magdalena Wojciechowska - Prezes Zarządu Ingenis sp. z o.o., Koordynator projektów PPP

Niedz., 1 Mj. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Artur Duda