Nie jest dopuszczalne dokonywanie, w trybie dotyczącym wydawania zaświadczeń, jakichkolwiek ustaleń faktycznych i ocen prawnych niewynikających z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów, bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu – takie stanowisko sformułował w swoim wyroku z dnia 19 października 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (sygn. akt: II SA/Kr 1061/15).
Czego dotyczy sprawa?
Prezydent Miasta odmówił skarżącemu wydania zaświadczenia o zgodności "zmiany sposobu użytkowania funkcji mieszkalnej na funkcję usługową w parterze budynków mieszkalnych wielorodzinnych” z obowiązującym na tym terenie miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W ocenie organu wg zapisów planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że przewidziana funkcja parteru budynków wielorodzinnych nie jest funkcją usługową, toteż organ nie może stwierdzić zgodności planowanej zmiany sposobu użytkowania z ustaleniami planu. Nie można zatem wydać zaświadczenia o żądanej treści.
Skarżący odwołał się i podniósł, że zaskarżone postanowienie nosi cechy arbitralności i dowolności. Zarzucił, że funkcja usługowa będzie wprowadzona w parterze budynków wielorodzinnych i nie ma znaczenia dla wydania zaświadczenia, że zgodnym z planem zagospodarowania będzie zmiana funkcji lokali mieszkalnych na lokale usługowe. Oparcie odmowy wydania zaświadczenia o fakt wprowadzenia funkcji usługowej w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, jest wykroczeniem poza ramy złożonego wniosku, który dotyczył jedynie zgodności z planem zmiany sposobu użytkowania lokali mieszkalnych na usługowe. W obszarze, w którym leży przedmiotowa działka jako podstawową przewidziano zabudowę usługową (zostaje ona nawet wymieniona jako pierwsza - przed zabudową mieszkalną jednorodzinną), zaś wnioskodawca taką właśnie funkcję zamierza wprowadzić na przedmiotowej działce, co oznacza, że zmiana ta jest zgodna z zapisami planu, a co za tym idzie postanowienie jest wadliwe. Skarżący wskazał, że celem postępowania w sprawach wydawania zaświadczeń jest między innymi ustalenie, czy z dokumentacji posiadanej przez organ wynikają fakty, których potwierdzenia żąda osoba ubiegająca się o zaświadczenie. Organ zaświadcza jedynie o tym, co jest w jego ewidencji, rejestrach bądź innych danych (WSA we Wrocławiu wyrok z dnia 25 lipca 2013r., sygn. akt IV SA/Wr 229/13).
Zdaniem sądu
Sąd uwzględnił argumenty skarżącego. Istotą sporu w niniejszej sprawie jest odpowiedź na pytanie czy organ administracji zasadnie odmówił wnioskodawcy wydania zaświadczenia o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z Kpa, organ administracji może przed wydaniem zaświadczenia przeprowadzić w koniecznym zakresie postępowanie wyjaśniające (art. 218 § 2 K.p.a.),jednak opierać się ono może jedynie na danych zawartych w posiadanej przez organ dokumentacji.WSA wskazał jednocześnie, że postępowanie w sprawie wydawania zaświadczeń nie jest postępowaniem administracyjnym, o którym mowa w art. 1 pkt 1 K.p.a. (tzw. postępowanie jurysdykcyjne, orzecznicze), a jedynie ma charakter administracyjny z uwagi na organy je stosujące i na jedną z prawnych form działania administracji, do których się ono odnosi. Zaświadczenie jest aktem wiedzy, a nie woli organu i nie ma charakteru prawotwórczego, nie rozstrzyga żadnej sprawy, nie tworzy nowej sytuacji prawnej, ani też nie kształtuje bezpośrednio stosunku prawnego. Wydanie zaświadczenia jest czynnością materialno – techniczną. Zaświadczenie nie przyznaje, nie stwierdza, nie uznaje uprawnień ani obowiązków wynikających z przepisów prawa. Zaświadczenie potwierdza jedynie informacje posiadane przez organ, przy czym poświadczane informacje muszą być oczywiste i bezspornie wynikać z prowadzonych przez organ rejestrów, ewidencji, czy innych będących w jego posiadaniu danych.
Postępowanie w sprawie wydania zaświadczenia może zatem zakończyć się wydaniem zaświadczenia dotyczącego stanu fatycznego lub stanu prawnego, którego potwierdzenia żąda osoba zainteresowana, albo postanowieniem o odmowie wydania zaświadczenia w ogóle, np. z powodu braku podstaw prawnych do jego wydania albo niestwierdzenia po stronie wnioskodawcy interesu prawnego, albo odmową wydania zaświadczenia o żądanej treści.
Źródło: NSA