Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przekazywanie w drodze porozumienia zadań własnych i zleconych

Przekazywanie w drodze porozumienia zadań własnych i zleconych fotolia.pl

Przedmiotem porozumienia administracyjnego mogą być zadania własne. Natomiast, gdy chodzi o zadania zlecone to w przepisach prawa brak jest jakiejkolwiek informacji czy one także mogą być powierzone do wykonania w drodze porozumienia.

W zasadzie można by przyjąć, że skoro ustawodawca nie wykluczył takiej możliwości, to jest ona dopuszczalne. Przyjęcie takiego stanowiska powoduje, że przedmiotem porozumienia mogą być zarówno zadania własne, jak i zadania zlecone.

Należy jednak wskazać, że w doktrynie kwestia ta budzi liczne wątpliwości. Wielu autorów zdecydowanie sprzeciwia się możliwości przekazania w drodze porozumienia zadania, które zostało zlecone danej jednostce samorządu terytorialnego przez administrację rządową. Jako powód takiej tezy wskazuje się zakaz zawierania tzw. "podwójnego porozumienia" co do tego samego zadania.

Prezentowane jest jednak także stanowisko przeciwne, zgodnie z którym możliwe jest zawieranie porozumień w przedmiocie wykonania zadań zleconych tak w drodze ustawy, jak i w drodze zawartego z administracją rządową porozumienia. Uzasadniano je tym, że przepisy ustawy o administracji rządowej w województwie w sposób wyraźny nie ograniczały możliwości przekazania - otrzymanych w drodze tzw. porozumienia międzysektorowego czyli zawartego z administracją rządową - zadań, przykładowo innej gminie..

Analizując powyższy problem należy przede wszystkim zaznaczyć, że skoro porozumienie administracyjne ma służyć współdziałaniu w celu lepszej i sprawniejszej realizacji zadań publicznych, to możliwa będzie sytuacja, w której zadanie, które zostało powierzone danej jednostce samorządu terytorialnego do wykonania w drodze zawartego z wojewodą porozumienia międzysektorowego, będzie następnie powierzone innej jednostce samorządu terytorialnego w drodze zawartego z nią porozumienia samorządowego bądź przekazane związkowi.

Regulacja prawna nie sprzeciwia się bowiem takiej sytuacji. Jednakże będzie ona niedopuszczalna, gdy w treści pierwszego porozumienia - międzysektorowego - zostanie zastrzeżone, że zadanie to ma wykonać osobiście podmiot administracji, któremu zadanie zlecono. Zastrzeżenie takie spowoduje bowiem, że dane zadanie nie będzie już mogło być przedmiotem kolejnego porozumienia - tj. samorządowego.

Źródło: Wyporska-Frankiewicz Joanna, Publicznoprawne formy działania administracji o charakterze dwustronnym, LEX

Nieprzypisany: Nieprzypisany

Sob., 21 Lst. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka