Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przedstawiono koncepcję Księgi urbanistycznej Kodeksu urbanistyczno-budowlanego

Przedstawiono koncepcję Księgi urbanistycznej Kodeksu urbanistyczno-budowlanego fotolia.pl

Posiedzenie Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego, które miało miejsce 28 października br. zakończyło etap przygotowania dwóch podstawowych części Kodeksu urbanistyczno-budowlanego przez dwa równolegle działające zespoły - jeden pracujący nad częścią poświęconą prawu budowlanemu i drugi przygotowujący część dotyczącą planowania i zagospodarowania przestrzennego i inwestycji celu publicznego.

Posiedzenie w tym dniu dotyczyło prac nad częścią Kodeksu poświęconą planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennemu oraz inwestycjom celu publicznego. Projekt stosownych fragmentów Kodeksu przedstawili członkowie Zespołu do spraw Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego KKPB. Ustalono, że zespół uwzględni uwagi zgłoszone w czasie posiedzenia i przedstawi projekt tej księgi Kodeksu w przeciągu tygodnia. Wówczas projekt zostanie upubliczniony poprzez udostępnienie na stronie internetowej Komisji.

Jednocześnie Komisja przystąpi do scalania projektu Kodeksu, tj. księgi budowlanej, która obecnie ma postać Kodeksu budowlanego, oraz księgi poświęconej planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennemu i inwestycjom celu publicznego.

Projekt Kodeksu budowlanego jako księga budowlana przyszłego Kodeksu urbanistyczno-budowlanego

Część Kodeksu poświęcona prawu budowlanemu została przygotowana przez Komisję i przekazana Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju w lutym 2015 roku, po czym projekt Kodeksu budowlanego, uwzględniający zmiany dokonane przez Ministerstwo, został przekazany do wstępnego uzgodnienia z Rządowym Centrum Legislacji. Następnie projekt został skierowany na ścieżkę legislacyjną - przeprowadzono uzgodnienia wewnątrzresortowe, konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Projekt był prezentowany na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Sejmu RP.

W projekcie tej księgi Kodeksu urbanistyczno-budowlanego wprowadzono nowe rozwiązania mające na celu przede wszystkim uelastycznienie procedur, w tym również procedur legalizacyjnych i naprawczych, ułatwienie realizacji inwestycji budowanych, oraz stabilizację wydanych pozwoleń na budowę. Najważniejsze zmiany, w porównaniu do dotychczasowego stanu prawnego, to:

1) wprowadzenie pojęcia zgody budowlanej

2) sytuowanie budynków

3) wprowadzenie zasady, zgodnie z którą wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego nie wymaga zgody budowlanej

4) zmiany dotyczące projektu budowlanego

a) zmiana elementów projektu budowlanego

b) lista uzgodnień projektu budowlanego

c) złagodzenie wymogów dotyczących egzemplarzy projektu budowlanego

5) trwałość pozwolenia na budowę

6) skrócenie terminu rozpatrzenia zgłoszenia

7) doręczanie pism w przypadku nieuregulowanego stanu prawnego lub niemożności ustalenia adresu stron, a także w przypadku gdy liczba stron postępowania przekracza 20

8) etapowanie

9) likwidacja obowiązku zawiadomienia o terminie rozpoczęcia robót budowlanych

10) wprowadzenie pojęcia zgody na użytkowanie

11) ograniczenie wymogu uzyskania pozwolenia na użytkowanie

12) zmiany w naliczaniu opłat legalizacyjnych

Księga urbanistyczna Kodeksu urbanistyczno-budowlanego

Księga poświęcona problematyce planowania i zagospodarowania przestrzennego obejmuje problematykę urbanistyczną Kodeksu i składa się z sześciu Działów: DZIAŁ I - Przepisy ogólne; DZIAŁ II - Uczestnicy procesu inwestycyjno-budowlanego; DZIAŁ III - Planowe gospodarowanie przestrzenią; DZIAŁ IV - Inwestowanie na obszarach, na których nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego; DZIAŁ V - Przygotowanie terenów pod inwestycje; DZIAŁ VI - Szczególne zasady przygotowania i realizacji inwestycji celu publicznego.

Projekt przewiduje wprowadzenie szeregu istotnych zmiany systemowych w planowaniu przestrzennym gminy, ich celem jest realizacja wniosków Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, zwłaszcza realizacja Celu 6 - przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego.

1) Podstawowym dokumentem polityki przestrzennej będzie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy, określając zasady i warunki inwestowania na terenie gminy, wyznaczając obszar zurbanizowany i chroniąc przed zabudową tereny otwarte, leśne i rolne.

2) W celu ograniczenia szkodliwego rozpraszania zabudowy Kodeks znosi decyzje o warunkach zabudowy oraz wprowadza obligatoryjność planowania na terenach rozwoju zabudowy. Wprowadzony został również wymóg dokumentowania potrzeb demograficznych i możliwości ekonomicznych gminy przy wyznaczaniu tych obszarów, aby zracjonalizować rozmiary terenów przeznaczonych pod zabudowę.

3) Instrumenty planistyczne gminy zostają uzupełnione o miejscowe przepisy urbanistyczne pozwalające na wypełnianie luk w zabudowie na obszarach zurbanizowanych oraz Urbanistyczny Plan Realizacyjny, który ułatwi współdziałanie inwestora z gminą.

4) W celu zapewnienia właściwych warunków życia Kodeks wprowadza tzw. standardy planistyczne, które określą minimalne wymogi w zakresie usług, funkcji publicznych, terenów zieleni i rekreacji oraz transportu na terenach zurbanizowanych i rozwoju zabudowy.

5) Na obszarach rozwoju zabudowy oraz wszędzie tam, gdzie struktura własności uniemożliwia prawidłowe zagospodarowanie terenu, wprowadza się obowiązkowe scalenia.

6) Kodeks zastępuje regulacje specustaw przepisami dotyczącymi szczególnych zasad i trybu lokalizowania i realizacji inwestycji celu publicznego, aby zmniejszyć koszty inwestycji publicznych, ograniczyć konflikty społeczne i powiązać ponadlokalne inwestycje sektora publicznego z planowaniem przestrzennym gminy.

7) Celem projektu Kodeksu jest poszerzenie udziału lokalnych społeczeństw w planowaniu przestrzennym, obejmie on również pierwsze fazy prac nad założeniami i koncepcjami rozwoju.

Prace nad księgą urbanistyczną Kodeksu urbanistyczno-budowlanego będą kontynuowane, w najbliższych miesiącach planowane są robocze konsultacje oraz projekty symulacyjne sprawdzające skutki proponowanych regulacji.

Kolejnym etapem prac nad Kodeksem powinno być scalenie obu przygotowanych oddzielnie ksiąg Kodeksu, obejmujące nie tylko prace redakcyjne, ale również weryfikację przyjętych rozwiązań umożliwiającą opracowanie spójnego wewnętrznie projektu Kodeksu. Towarzyszyć temu będzie przygotowanie uzasadnienia projektu, opracowanie projektu osobnej ustawy wprowadzającej Kodeks (z wykorzystaniem już przygotowanego projektu ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks budowlany) oraz tzw. oceny skutków regulacji.

Komisja przedłoży wskazane wyżej dokumenty Ministrowi, tak aby umożliwić nadanie projektowi Kodeksu urbanistyczno-budowlanego dalszego biegu w ramach standardowych prac legislacyjnych.

Źródło: www.mir.gov.pl

Czw., 12 Lst. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka