Wyrokiem z dnia 10 czerwca 2015 roku , sygn. akt: IV SA/Po 229/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu zajął stanowisko w przedmiocie określenia granic obowiązku udostępnienia informacji publicznej. Nie można uznać za informacje publiczną tylko samego zamiaru sprzedaży nieruchomości Skarbu Państwa, ale ofertę nabycia nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa, ofertę jej zbycia, bądź jakiegokolwiek przesunięcia własnościowego dotyczącego takiej nieruchomości już tak.
Stan faktyczny sprawy
Skarżący zwrócił się do Agencji Nieruchomości Rolnych o udostępnienie informacji publicznej poprzez doręczenie pisma skierowanego do ANR przez J.A.
Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych odmówił udzielenia informacji publicznej, wskazując, iż autor pisma nie wyraził zgody na udostępnienie przedmiotowej korespondencji. Organ wskazał, iż prywatność osoby fizycznej (w tym korespondencja) ma nadrzędny charakter nad uprawnieniem do uzyskania informacji publicznej. Zasada jawności działania organów państwa nie może działać wbrew prawu jednostki do ochrony prywatności.
Skarżący złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, zaś Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
Skarga do WSA
Złożenie wniosku przez osobę wykonującą prawo do informacji nie nakłada na podmiot zobowiązany obowiązku automatycznego udostępnienia informacji, gdyż w pierwszej kolejności powinien on stwierdzić, czy przepisy komentowanej ustawy znajdują zastosowanie w danej sytuacji, a następnie w przypadku pozytywnej odpowiedzi powinien ocenić, czy nie zachodzą przesłanki ograniczające dostępność informacji. Ograniczenia prawa do informacji publicznej jest możliwe ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy, jednak nie dotyczy ono informacji o osobach pełniących funkcje publiczne oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.
Zasadą jest, że dokumenty prywatne, które podmiot prywatny kieruje do organu administracji publicznej nie są informacją publiczną, chyba że dotyczą mienia publicznego, jakimi bez wątpienia są nieruchomości rolne Skarbu Państwa. Zatem jeżeli pismo prywatne adresowane do organu zawiera ofertę nabycia nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa, ofertę jej zbycia, bądź jakiegokolwiek przesunięcia własnościowego dotyczącego takiej nieruchomości to dokument ten stanowi informacje publiczną. Jednocześnie wskazano, że nie można uznać za informacje publiczną tylko samego zamiaru sprzedaży nieruchomości Skarbu Państwa, bez podjęcia żadnych działań w tym celu.