Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Niemal 20 mld euro na drogi i koleje

Niemal 20 mld euro na drogi i koleje fotolia.pl

32 proc. wartości Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to pieniądze na infrastrukturę transportową. Przez najbliższych 9 lat na duże inwestycje drogowe i kolejowe, a także morskie i śródlądowe Polska ma do dyspozycji ponad 19 mld euro. Do tego należy doliczyć oczywiście pieniądze z programów regionalnych, przeznaczone na wsparcie regionalnej i lokalnej infrastruktury transportowej.

Pieniądze w czterech szafach pancernych
 
Pieniądze na finansowanie projektów transportowych zdeponowano w czterech pancernych szafach (osiach priorytetowych), z których każda ma po kilka półek (działań):
 
  • Zawartość pierwszej szafy (OP IV) pod nazwą Rozwój sieci drogowej i transportu multimodalnego, jest najbardziej wartościowa, wynosi prawie 10 mld euro. Ma dwie półki: na pierwszej (dz. 3.1) leży ponad 8 mld euro, a na drugiej (dz. 3.2) 1,4 mld. Z pierwszej półki na dofinansowanie mogą liczyć inwestyjce w sieci drogowe TEN-T: drogi ekspresowe, jeden odcinek autostrady, drogi w warszawskim węźle sieci drogowe oraz systemy zarządzania ruchem drogowym i lotniczym. Na drugiej półce znajdują się pieniądze m.in. na infrastrukturę dostępu do portów morskich, infrastrukturę śródlądową, systemy informacji rzecznej, terminale intermodalne. Beneficjentami pomocy będą m.in.: GDDKiA, m.st. Warszawa, porty morskie, urzędy morskie i żeglugi śródlądowej, zarządcy infrastruktury intermodalnej.
  • Szafa druga (OP IV) nosi nazwę Infrastruktura drogowa dla miast. Warta jest 3 mld euro zdepoowane na dwóch półkach. Na pierwszej (dz. 4.1) zarezerwowano 1,2 mld na finansowanie w ciągu dróg krajowych (w tym ekspresowych) - pod warunkiem, że znajdują się w sieci TENT-T - miejskich obwodnic, wylotówek, i ulic śródmiejskich w miastach na prawach powiatu. Z drugiej półki zasilane będą te same inwestycje, tylko poza siecią TEN-T. Beneficjentami będą GDDKiA oraz miasta na prawach powiatu.
  • Z szafy trzeciej (OP V), nazwanej Rozwój transportu kolejowego, do wzięcia jest łącznie 5,1 mld euro z dwóch półek. Pieniądze przeznaczone zostaną na inwestycje kolejowe (linie i dworce), rozróżnione ta samo, jak wyżej – na te w sieci TEN-T i poza nią. Beneficjantami mogą być: spółki PKP, a także służby ratownicze i JST.
  • Z zawartości czwartej szafy (OP VI), tylko z jedną półką (dz. 6.1), dofinansowanie otrzymają inwestycje w Niskoemisyjny transport, wykonywane przez związki wojewódzkich ZIT, zarządców miejskiej infrastruktury i operatorów miejskiego transportu. Mają oni do dyspozycji 2,3 mld euro.
Niedz., 29 Mrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża