Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Porozumienia: z innymi samorządami oraz z organami administracji rządowej

Porozumienia: z innymi samorządami oraz z organami administracji rządowej fotolia.pl

Zgodnie z przepisami prawa, gmina może wykonywać zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji, jak również może wykonywać zadania należące do zadań z zakresu właściwości jednostek samorządu terytorialnego wyższego szczebla, na podstawie porozumień z tymi jednostkami. Porozumienie powinno wyraźnie określać strony, które je zawierają.

Jak podkreśla także uchwała Kolegium RIO w Olsztynie Nr 0102-256/11 z 31.8.2011 r. ustawodawca wyraźnie rozgranicza porozumienia zawierane z administracją rządową od porozumień zawieranych z jednostkami samorządu terytorialnego.

W przedmiotowej sprawie rada gminy na sesji rady podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia gminy do porozumienia z województwem, dotyczącego realizacji zadania publicznego – remontu chodnika.

Powyższą uchwałę przedłożono Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie, celem zbadania jej postanowień pod względem zgodności z prawem.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie badając przedmiotową uchwałę stwierdziło, że w § 2 tej uchwały zapisano, że upoważnia się wójta gminy do podpisania stosownego porozumienia z Dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich, który działa w imieniu wojewody, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie stwierdziło, że powyższe zapisy w sposób istotny naruszają art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych Zarząd Dróg Wojewódzkich jest tworzony przez sejmik województwa, tak więc zawarty w  § 2 przedmiotowej uchwały zapis, iż upoważnia się wójta gminy do podpisania stosownego porozumienia z Dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich, który działa w imieniu wojewody, jest sprzeczny z cytowanymi powyżej uregulowaniami zawartymi w ustawie o drogach publicznych.

W art. 8 ustawy o samorządzie gminnym ustawodawca wyraźnie rozgranicza porozumienia zawierane z administracją rządową od porozumień zawieranych z jednostkami samorządu terytorialnego, tak więc zapis przewidujący zawarcie przez gminę porozumienia z Zarządem Dróg Wojewódzkich, który jak zapisano w uchwale działa w imieniu wojewody podczas, gdy jest to jednostka organizacyjna sejmiku województwa, w sposób istotny narusza art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym.

Z tych względów Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie stwierdziło nieważność § 2 przedmiotowej uchwały. 

Nieprzypisany: Nieprzypisany

Pt., 15 Sp. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka