W ramach zmian w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji opracowany został katalog sytuacji, w których egzekucja taka może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia.
Katalog ten obejmuje:
· należności pieniężne, w przypadku których, na podstawie przepisów szczególnych, przed skierowaniem sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego zobowiązanemu zostało doręczone wezwanie do zapłaty;
· należności pieniężne wynikające z decyzji organu podatkowego określającej wysokość zobowiązania podatkowego w związku z uchybieniem przez podatnika obowiązkowi zapłaty w całości lub w części podatku, obowiązkowi złożenia deklaracji albo ze złożeniem deklaracji zawierającej błędną wysokość zobowiązania podatkowego;
· należności pieniężne wynikające z orzeczeń, którym nadano rygor natychmiastowej wykonalności;
· należności pieniężne dochodzone w ponownie wszczętej egzekucji administracyjnej;
· należności pieniężne państw członkowskich Unii Europejskiej/Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, określonych w wybranych przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 83/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 roku w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
· koszty upomnienia;
· koszty egzekucyjne;
· grzywny w celu przymuszenia nakładane w postępowaniu egzekucyjnym obowiązków o charakterze niepieniężnym;
· odszkodowania orzeczone w sprawach o naprawienie szkód wyrządzonych przez skazanych w mieniu zakładów karnych i aresztów śledczych.
Jak wskazuje Ministerstwo Finansów katalog objął przede wszystkim te sytuacje, w których zobowiązany – w związku z przepisami odrębnymi – otrzymał wcześniej zawiadomienie o ciążącym na nim zobowiązaniu.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia będzie opiniowany równolegle na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych i Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli.