Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak być świadomym użytkownikiem Internetu?

Jak być świadomym użytkownikiem Internetu? fotolia.pl

Przepisy prawa dopuszczają możliwość zawarcia umowy w formie elektronicznej w drodze akceptacji przez konsumenta proponowanego przez przedsiębiorcę wzorca umowy (np. regulaminu świadczenia usług). Jednocześnie konsument w procesie zawierania umowy na stronie internetowej składa oświadczenie o zapoznaniu się i akceptacji ww. regulaminu poprzez zaznaczenie właściwego pola w formularzu rejestracji. Zdarza się jednak, że użytkownicy nie zapoznają się z przyjętymi zasadami, według których świadczenie danej usługi jest płatne. Prowadzi to do konfliktów pomiędzy usługobiorcami a usługodawcami. Należy tutaj jednak wspomnieć, że praktyki stosowane przez niektórych usługodawców są na krawędzi prawa, a czasem okazuje się, że są z nim sprzeczne.

W ostatnim czasie głośno jest o działaniach serwisu internetowego plikostrada.pl oraz dobre-programy.pl. Wobec właściciela serwisu, firmy Smart Tech Connect Ltd. z siedzibą w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie), świadczącego usługi przy wykorzystaniu wyżej wymienionych polskojęzycznych stron internetowych, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) prowadzi postępowanie wyjaśniające.

Prezes Urzędu posiada kompetencje do przeciwdziałania praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów, jeżeli praktyki te wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (podstawą jest art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm., dalej: „uokik"). Stosownie do art. 24 ust. 1 i 2 uokik zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, przez które rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy.

Zgodnie z informacją uzyskaną od UOKiK sprawa ww. firmy nie jest prosta, ponieważ nie ma oddziału na terytorium Polski. Ponadto brak jest umowy międzynarodowej regulującej problematykę pomocy prawnej pomiędzy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (ZEA) i Rzeczpospolitą Polską lub też Unią Europejską, a jakiekolwiek działania zmierzające do skutecznej (egzekwowalnej) ochrony interesów polskich konsumentów przed skutkami działalności gospodarczej prowadzonej przez Smart Tech Connect Ltd. z siedzibą w Dubaju na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, mogą być podejmowane jedynie w oparciu o przepisy obowiązujące w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W związku z powyższym Prezes Urzędu wystąpił oficjalnie do Ministra Finansów ZEA, który jest właściwym organem ds. ochrony konsumentów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich z wnioskiem o pomoc prawną.

Dziś trudno ocenić kiedy i w jaki sposób zakończy się cała sprawa. Mając na uwadze powyższy przykład warto świadomie podejmować decyzje związane z korzystaniem z usług internetowych. Przydatna w tym celu, poza stroną e-PUNKTU, jest nowy serwis UOKiK www.ezakupy.uokik.gov.pl. Dostarcza ona wielu cenny porad, jak również podaje liczne przykłady klauzul niedozwolonych, wzory przydatnych pism oraz wskazówki gdzie i jak można uzyskać pomoc w przypadku zawarcia transakcji z nieuczciwym e-przedsiębiorcą (np. kontakt z miejskim lub powiatowym rzecznikiem konsumentów).

Więcej infromacji dostępnych jest TUTAJ.

Źródło: pi.gov.pl, autor: Paweł Chaber

Śr., 25 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka