Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tryb wniesienia skargi na uchwałę w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego

Tryb wniesienia skargi na uchwałę w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego fotolia.pl

Zgodnie z art. 191 ust. 1 Ordynacji wyborczej od uchwały rady o wygaśnięciu mandatu radnego z przyczyny, o której mowa w art. 190 ust. 1 pkt 1, pkt 1b, pkt 2a i pkt 3, zainteresowanemu (radnemu) służy skarga do sądu administracyjnego w terminie 7 dni od dnia doręczenia uchwały.

Przepis ten stanowi o terminie wniesienia skargi, nie odnosi się natomiast do trybu jej wnoszenia, a w szczególności nie rozstrzyga, czy skargę wnosi się za pośrednictwem organu, czy bezpośrednio do Sądu.

Skoro Ordynacja wyborcza nie reguluje w sposób kompleksowy kwestii dotyczących wnoszenia skargi do sądu administracyjnego, to poza szczególnymi uregulowaniami przyjętymi w Ordynacji, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym (dalej: p.p.s.a.). W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazuje się, że wykładnia art. 53 i 54 p.p.s.a. prowadzi do przyjęcia, iż niezależnie od terminu do wniesienia skargi, odrębnie uregulowana jest kwestia trybu wnoszenia skargi (art. 54 p.p.s.a.), do którego dostosowane jest postępowanie przed sądami administracyjnymi. Zgodnie z art. 54 § 1 p.p.s.a. skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi. Ten tryb wnoszenia skargi ma zastosowanie w każdym przypadku, chyba że ustawa szczególna stanowi inaczej. Z przepisu art. 191 ust. 1 Ordynacji wyborczej, który określa tylko termin do wniesienia skargi, nie można wyprowadzać wniosku, iż przepis ten zmienia tryb wnoszenia skargi, określony w art. 54 § 1 p.p.s.a.

Z kolei z art. 205 Ordynacji wyborczej wynika, że termin do wniesienia skargi na uchwałę rady gminy jest zachowany, jeżeli przed upływem terminu skarga zostanie złożona w urzędzie gminy, co jest równoznaczne z tym, że przed końcem tego terminu skarga powinna być złożona w urzędzie gminy (w godzinach urzędowania urzędu gminy). Jest to przepis szczególny, który wyłącza możliwość zachowania terminu poprzez oddanie pisma w polskim urzędzie pocztowym jak również złożenie skargi bezpośrednio do sądu administracyjnego.

Termin do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na uchwałę rady gminy o wygaśnięciu mandatu radnego jest zachowany, jeżeli przed upływem tego siedmiodniowego terminu, stosownie do przepisu art. 205 ust. 1 w związku z art. 191 ust. 1 Ordynacji wyborczej oraz art. 54 § 1 p.p.s.a., skarga zostanie złożona w urzędzie gminy (w godzinach urzędowania urzędu gminy).

Źródło: Orzecznictwo NSA

Pt., 20 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka