Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przedstawiono tezy Kodeksu urbanistyczno-budowlanego

Przedstawiono tezy Kodeksu urbanistyczno-budowlanego fotolia.pl

Kończąc trzeci etap swych prac Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowalnego przed przystąpieniem do bezpośrednich prac legislacyjnych i przygotowaniem projektu Kodeksu przedstawiła na swym 22 posiedzeniu – tezy Kodeksu urbanistyczno-budowlanego.

Kodeks ten jak zostało przyjęte będzie składał się z piętnastu działów. Po krótce należy wskazać jaką tematykę ureguluje każdy z rzeczonych działów.

  • Dział I. Przepisy ogólne dotyczące całego procesu inwestycyjno-budowlanego, określenie zakresu regulacji kodeksowej oraz słownik definicji ustawowych, a także zasada gospodarki planowej realizowana przez jej podstawowy instrument – plan miejscowy.
  • Dział II. Tezy dotyczące społeczno-ekonomicznych wymogów procesu inwestycyjno-budowlanego, szereg ustaleń ogólnych mających zastosowanie do całego procesu.
  • Dział III. Ochrona wartości wysoko cenionych.
  • Dział IV. Regulacja statusu prawnego podmiotów procesu inwestycyjno-budowlanego (inwestor, organy gminy – jako dysponujące władztwem planistycznym, organy administracji architektoniczno-budowlanej, nadzoru budowlanego, obowiązki uczestników procesu budowlanego).
  • Dział V. Zagadnienie planowego gospodarowania przestrzenią – jako podstawowy sposób regulowania aktywności inwestycyjnej.
  • Dział VI. Gospodarowanie przestrzenią na obszarach pozbawionych planów miejscowych. Na obszarach tych obowiązywał będzie krajowy porządek przestrzenny, ustalony przez przepisy szczególne a także przepisy urbanistyczne.
  • Dział VII. Dotyczył będzie inwestycji celu publicznego. Określono odmienny reżim prawny obejmujący zarówno fazę planowania jak i realizacji inwestycji z uwagi iż są to inwestycje realizowane w interesie publicznym więc powinny charakteryzować się sprawnością.
  • Dział VIII. Wprowadza rozwiązania z zakresu rewitalizacji obejmując inwestowanie na obszarach zdegradowanych.
  • Dział IX. Współdziałanie sektora publicznego z prywatnym w procesie inwestycyjnym. Są w nim uregulowane między innymi zasadami realizacji infrastruktury oraz Urbanistyczny Projekt Realizacyjny.
  • Dział X. Ograniczony został do scalania i podziału nieruchomości oraz następującego po tym procesie rozliczenia urbanistycznego. Zaproponowano wzajemne rozliczenie między właścicielami nieruchomości i gminą., obejmujące opłatę planistyczną, odszkodowanie za wywłaszczenie części nieruchomości oraz opłatę adiacencką.
  • Dział XI. Obejmuje rozpoczęcie i realizację inwestycji budowlanych. Wprowadza pojęcie zgody budowlanej określając szczegółowo warunki jej uzyskania w zależności od rodzaju obszaru wyznaczonego w studium i tego czy jest on objęty ustaleniami planu miejscowego. Wyrażana będzie ona w formie milczącej akceptacji (zgłoszenia budowlanego). Jednocześnie wprowadzony zostanie katalog obiektów realizowanych w oparciu o pozwolenie na budowę (decyzję administracyjną).
  • Dział XII. To warunki techniczne obiektów budowlanych. W dziale tym zaproponowano podział warunków technicznych na regulowane przez przepisy rangi ustawowej (usytuowanie budynku na działce budowlanej) oraz przepisy rozporządzenia (podstawowe warunki techniczne). Duża część obecnie obowiązujących przepisów regulujących zagadnienia które powinny być przedmiotem wiedzy technicznej zostanie zderegulowana i umieszczona w niewiążących zbiorach dobrych praktyk.
  • Dział XIII. Zasady utrzymania obiektów budowlanych, zmiany sposobu użytkowania oraz zagadnienie katastrofy budowlanej.
  • Dział XIV. Zawiera regulacje prawnych skutków nielegalnych działań inwestora w całym procesie inwestycyjno-budowlanym; samowola budowlana, samowolne działania naruszające przepisy planowania przestrzennego (samowola urbanistyczna).
  • Dział XV. Ustanawia rejestr budowlany, będący podstawowym źródłem informacji o statusie prawno-planistycznym nieruchomości oraz o przebiegu procesu inwestycyjno-budowlanego. Prowadzony będzie w formie elektronicznej i dostępny w internecie.

Po przedstawieniu tez Komisja podjęła decyzję o tym iż staną się one przedmiotem dalszych prac zespołu redakcyjnego, który je zredagował. Ponadto w części planistycznej tez Kodeksu odnoszącej się do instytucji informacji o terenie, zdecydowano o wprowadzeniu w jej miejsce przyrzeczenia inwestycyjnego. Dział poświęcony inwestycjom celu publicznego zostanie rozbudowany o regulacje dotyczące decyzji administracyjnej zezwalającej na realizację inwestycji ponadlokalowych.

Pt., 6 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka