Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dotacje dla szkół niepublicznych. Według sądu - samorządzie płać i nie zasłaniaj się brakiem umowy

Dotacje dla szkół niepublicznych. Według sądu - samorządzie płać i nie zasłaniaj się brakiem umowy fotolia.pl

Ustawa o systemie oświaty wprowadziła w art. 90 ust. 3 warunki (przesłanki) przysługiwania dotacji. Wprowadzanie dodatkowych warunków poza ustawą jest niedopuszczalne. Takim dodatkowym warunkiem jest nałożenie na organ powiatu , a w konsekwencji także na podmiot uprawniony do otrzymania dotacji, obowiązku zawarcia umowy. Należy przy tym wskazać, że do zawarcia umowy konieczne jest zgodne oświadczenie woli dwóch stron. Praktyczna realizacja tego przepisu uchwały rady mogłaby powodować spory i prowadzić do pozbawienia uprawnionej osoby dotacji wynikającej wprost z ustawy.

Wyrok WSA w Olsztynie z 1 sierpnia 2013 r. sygn. I SA/Ol 468/13. Uwaga! Wyrok jest nieprawomocny. 

Na niedopuszczalność wprowadzenia umowy jako warunku udzielenia dotacji wskazywano już w orzecznictwie sądów administracyjnych (vide: cyt. wyżej wyrok WSA we Wrocławiu, sygn. akt II SA/WR 2475/03). Nie do przyjęcia jest stanowisko, że za wprowadzeniem umowy jako podstawy udzielenia dotacji przemawia zasada swobody umów oraz cytowany w skardze wyrok Sądu Najwyższego, którym dopuszczono dochodzenie roszczenia o należną dotację przed sądem powszechnym. Dotacja ma bowiem charakter publicznoprawnego świadczenia wynikającego ex lege ( art. 90 ust.3 ustawy o systemie oświaty). Czym innym jest nabycie prawa do dotacji w określonej wysokości , a czym innym dochodzenie należnej kwoty dotacji w sytuacji , gdy organ samorządowy nie wypłacił jej w należnej kwocie. Do realizacji uprawnień beneficjenta dotacji nie jest jednak konieczna umowa jako odrębne źródło zobowiązania.

Źródło: Orzecznictwo NSA

Niedz., 25 Sp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel