Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PZP. Należyte wykonanie zobowiązania

PZP. Należyte wykonanie zobowiązania fotolia.pl

Publikujemy interesujący wyrok KIO (nr 724/13 z dnia 18 kwietnia 2013 r.) dotyczący należytego wykonania zobowiązania w ramach PZP.

„Izba stwierdziła ponadto, że złożone przez przystępującego na rozprawie dokumenty również nie potwierdzają należytego wykonania dostawy, określonej w pozycji nr 1 dla zadania 2.

Określenie „należyte wykonanie zobowiązania" jest pojęciem ogólnym, niedookreślonym. O nienależytym spełnieniu świadczenia można mówić w aspekcie zachowania terminu, miejsca, sposobu lub jakości świadczenia itp. warunków wynikających z zawartej umowy. Przy nienależytym wykonaniu zobowiązania świadczenie jest wprawdzie spełnione, lecz nie jest ono prawidłowe, gdyż odbiega w większym lub mniejszym stopniu od świadczenia wymaganego. Podkreślić należy, że należyte wykonanie umowy ma szczególne znaczenie w stosunkach między przedsiębiorcami. Nienależyte wykonanie świadczenia określonego w kontrakcie może wywołać dotkliwe skutki dla kontrahenta, który nie wywiązał się ze swoich obowiązków (odsetki, kary umowne, odszkodowanie). W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania wierzycielowi przysługuje uprawnienie do wykonania świadczenia lub naprawienia szkody. Naprawienie szkody najczęściej następuje poprzez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej, tzw. odszkodowania.

Przystępujący złożył na rozprawie pismo Poczty Polskiej S.A. z dnia 13 września 2011 r., które potwierdza wyłącznie „wykonanie umowy", co nie jest tożsame z potwierdzeniem należytego wykonania umowy, a zatem wykonania w pełni zgodnego z umową. Złożony przez przystępującego list referencyjny z 6 marca 2013 r. potwierdza jedynie okoliczność, że umowa została wykonana terminowo, podczas gdy terminowość nie jest jedyną przesłanką do stwierdzenia, że dostawa została wykonana należycie. W ocenie Izby również protokół odbioru wstępnego nr 03/DZ/2010 z dnia 3 sierpnia 2010 r. nie dowodzi należytego wykonania omawianej umowy dostawy, ponieważ dotyczy on tylko jednej z dostaw wykonanych przez PPH (...) sp. z o.o. w ramach ww. umowy."

Pełny tekst orzeczenia dostępny jest TUTAJ

Źródło: Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 6/2013

Niedz., 11 Sp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka