Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ograniczenie możliwości wyznaczenia osoby pełniącej funkcję wójta

Ograniczenie możliwości wyznaczenia osoby pełniącej funkcję wójta fotolia.pl

Dotyczy wprowadzenia zmian, które zapobiegają możliwości sprawowania mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przez osobę nieposiadającą mandatu społecznego przez całą lub dużą część kadencji rady gminy, w wypadku zaistnienia przemijającej przeszkody w sprawowaniu mandatu przez wójta lub wójta elekta jeszcze przed złożeniem ślubowania.

W art. 28h ustawy o samorządzie gminnym przewidziana została, w wypadku niemożliwości sprawowania przez wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) funkcji w wymienionych w przedmiotowej ustawie okolicznościach, instytucja wyznaczenia przez Prezesa Rady Ministrów osoby, która przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji wójta. Obowiązująca treść art. 28g ust. 2, 3 i 3a oraz art. 29 ustawy o samorządzie gminnym nie przewiduje ograniczeń czasowych w pełnieniu funkcji przez osobę wyznaczoną przez Prezesa Rady Ministrów, co w efekcie może prowadzić do sytuacji, w której osoba nieposiadająca mandatu społecznego pełniłaby do końca kadencji rady gminy obowiązki wójta.

Przedstawiony projekt ustawy realizuje cele, jakimi kierował się ustawodawca wprowadzając instytucję komisarza rządowego. Poprzez wprowadzenie ust. 3b w art. 28g wnioskodawcy dążą do zapewnienia transparentności wyborów wójta, poprzez literalne wskazanie okoliczności, w jakiej Prezes Rady Ministrów zobowiązany jest do zarządzenia nowych wyborów organu wykonawczego gminy. Aby usunąć stan niepewności w systemie prawnym, wnioskodawcy proponują wskazanie przesłanek, w których następuje wygaśnięcie mandatu wójta. Wystąpienie przedstawionych okoliczności wiązać się będą z koniecznością przeprowadzenia nowych wyborów (a nie z przejęciem zadań i kompetencji wójta przez osobę, o której mowa w art. 28h ustawy), co realizować będzie konstytucyjną zasadę samodzielności samorządu terytorialnego zawartą w art. 16 ustawy zasadniczej.

Poprzez wprowadzenie uregulowania, iż niemożność złożenia ślubowania z powyższych przyczyn w terminie 3 miesięcy od ogłoszenia wyników wyborów wójta jest równoznaczne z odmową złożenia ślubowania (poprzez dodanie takiego zapisu w art. 29a ust. 4 ustawy), projektodawcy odnoszą się do zamkniętego katalogu przyczyn wygaśnięcia mandatu wójta, przewidzianego w art. 492 § 1 Kodeksu wyborczego, a dokładnie do punktu 1 tego paragrafu, stanowiącego, iż wygaśnięcie mandatu wójta następuje wskutek odmowy złożenia ślubowania. Przedstawiony projekt wprowadza fikcję prawną, polegającą na zrównaniu sytuacji, w której z przyczyn wymienionych w art. 28g ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wójt nie złożywszy ślubowania w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów, nie objął mandatu z sytuacją odmowy złożenia ślubowania, skutkującą wygaśnięciem mandatu wójta. Dodatkowo, w przypadku gdy okoliczności wskazane w art. 28g ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, trwają dłużej niż pół roku, wówczas stan ten traktowany jest jako wygaśnięcie mandatu wójta implikujący konieczność przeprowadzenia nowych wyborów.

Niedz., 21 Lp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka