Kolejne ze spotkań w zakresie I etapu prac Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego zostały poświęcone tematyce: diagnozy stanu regulacji procesu inwestycyjno-budowlanego w Polsce, uwarunkowań regulacji procesu inwestycyjno-budowlanego wynikających w szczególności z potrzeby ochrony wartości wysoko cenionych oraz zasad demokratycznego państwa prawa, a także wymogów regulacji kodeksowej (systematyki kodeksu) w zakresie regulacji procesu inwestycyjno-budowlanego.
Po przedstawieniu diagnozy stanu regulacji procesu inwestycyjno-budowlanego w Polsce, uznano iż należy dokonać identyfikacji instytucji, które składają się na proces inwestycyjny, bo być może niektóre z nich są niepotrzebne. W toku prac Komisja podejmie konkretne rozstrzygnięcia, co do podstawowych dylematów procesu inwestycyjno-budowlanego takich jak: model planowania miejscowego, zasady inwestowania na obszarze bez planu, ochrona wartości wysoko cenionych, szczególne zasady lokalizacji inwestycji celu publicznego, realizacja inwestycji budowlanych, skutki nielegalnych działań inwestycyjnych a także działania inwestycyjne na obszarach zdegradowanych przyrodniczo i technicznie. Podniesiono iż droga do usprawnienia systemu nie prowadzi przez centralizację systemu planowania ale poprzez decentralizację i wzmocnienie instrumentów nadzoru.
W zakresie wartości wysoko cenionych Komisja zdecydowała o przyjęciu, iż powinny być one rozumiane jako element szerszego pojęcia interesu publicznego. Zdaniem Komisji regulacja wartości wysoko cenionych powinna odbyć się na poziomie zasad ogólnych w zakresie w jakim wynika to z potrzeb procesu inwestycyjno-budowlanego, a także należy dążyć do sformułowania zamkniętego katalogu wartości wysoko cenionych. Do rozważenia pozostaje zasadność dyskrecjonalnej władzy w sferze ochrony niektórych wartości wysoko cenionych a także integralne spojrzenie na problematykę wolności zabudowy i zasady zabudowy planowej.
W zakresie wymogów regulacji kodeksowej Komisja rekomendowała do dalszych prac ramowy zakres regulacji Kodeksu, stając jednocześnie na stanowisku, iż szczegółowe kwestie będą uzgadniane w trakcie dalszych działań.
Do wymogów regulacji kodeksowej którymi posłuży się Komisja należy zaliczyć:
- zawarcie naczelnych zasad regulujących dziedzinę prawa, charakteryzujących się wewnętrzną spójnością
- prawdopodobieństwo stabilności (zależne jest od dalszych działań legislacyjnych po wejściu w życie kodeksu)
- unikanie zbyt dużej szczegółowości regulacji
- unikanie wnikania w sfer ogólne, ustrojowe.
Ponadto Komisja w zakresie regulacji procesu inwestycyjno-budowlanego i systematyki Kodeksu podjęła decyzję o objęciu zakresem regulacji Kodeksu także miejscowe planowanie przestrzenne, oraz o pozostawieniu dualistycznego układu kompetencji w sprawach budowlanych (podział na administracje architektoniczno-budowlaną oraz nadzór budowlany). Uznano także, że w Kodeksie nie powinno znaleźć miejsca uregulowanie problematyki uprawnień zawodowych oraz ustroju organów administracji w procesie inwestycyjno-budowlanym, konieczne są w tej mierze oddzielne regulacje prawne.
Na etapie powyższych ustaleń Komisja Kodyfikacyjna Prawa Budowlanego dnia 19 grudnia 2012 r. zakończyła I etap prac nad kodyfikacją procesu inwestycyjno-budowlanego w zakresie analityczno-studialnym.