Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Miasto dla rowerów

Miasto dla rowerów fotolia.pl

W dużych miastach rower staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom rowerzystów budowane są ścieżki rowerowe a gminy przyjmują własną politykę rowerową.

Tworzenie infrastruktury rowerowej stało się istotnym elementem polityki inwestycyjnej miast. W projektowanie działań włączane są często organizacje społeczne, bowiem to sami rowerzyści wiedzą najlepiej co na drogach im przeszkadza a co może poprawić bezpieczeństwo jazdy.

W Krakowie prowadzony jest projekt "Krakowski Dialog Cykliczny", który włącza konsultacje społeczne na poziomie dzielnicy do opiniowania przez mieszkańców kształtu polityki rowerowej. Projekt jest finansowany przez Fundację im. Stefana Batorego w ramach programu "Demokracja w działaniu". Ma pomóc w określeniu oczekiwań krakowskiego rowerzysty oraz ustalić listę najpilniejszych zmian infrastrukturalnych.

W zdefiniowaniu problemów pomogła ankieta internetowa. Wzięło w niej udział niemal dwa tysiące osób jeżdżących na rowerach po Krakowie. Odpowiedzi złożą się na dokument "Kontrakt 100 rozwiązań" - listę "rowerowych" spraw do załatwienia. Chodzi o to by decyzje urzędników odpowiadały na rzeczywiste potrzeby rowerzystów.

Częścią projektu jest Rowerowe Forum Dzielnicowe, otwarte warsztaty dla mieszkańców, pracowników Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu UMK oraz radnych miejskich i dzielnic. Zdecydowano, by spotkania odbywały się również w różnych częściach miasta, bowiem każda z nich ma inne problemy związane z ruchem rowerów.

W Krakowie do około 3 proc.codziennych podróży wykorzystuje się rower. Pod koniec 2012 roku w Krakowie było 145 km ścieżek i ciągów rowerowo-pieszych. Miasto podpisało deklarację zawartą w Karcie Brukselskiej, w której zobowiązuje się do 2020 roku zwiększyć do 15 % udział komunikacji rowerowej w ruchu miejskim, do zmniejszenia o połowę ryzyka wypadków z udziałem rowerzystów, a także do współpracy ze środowiskiem rowerowym w celu upowszechnienia ruchu rowerowego.

Czw., 16 Mj. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: