Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uzasadnianie aktów prawnych buduje zaufanie do władzy publicznej

Uzasadnianie aktów prawnych buduje zaufanie do władzy publicznej fotolia.pl

Organy władzy publiczne na podstawie ustawy zasadniczej, zobowiązane są działać tak, by budować zaufanie do władzy publicznej. Temu zaufaniu sprzyja przejrzystość ich działania i wymóg motywowania aktów, w tym także uchwał. Brak takiego uzasadnienia uniemożliwia poddanie aktu, kontroli sądowej.

Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której j gminy jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

Przepis ten stanowi wyraz szczególnej ochrony trwałości stosunku pracy radnego. Wynika z niego także, że obowiązkiem rady jest odmowa udzielenia zgody na rozwiązanie z radnym stosunku, gdy jego podstawą są okoliczności związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. W pozostałych przypadkach wyrażenie zgody lub odmowa, pozostawione są swobodnemu uznaniu, które nie może jednak oznaczać dowolności działania.

Z żadnego przepisu nie wynika obowiązek uzasadniania przez rade gminy uchwał w przedmiocie wyrażenia zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy.

Jak podkreśla orzecznictwo należy w tym zakresie uwzględnić wykładnię systemową komentowanego przepisu. Artykuł 2 Konstytucji określa zasadę demokratycznego państwa prawa, natomiast art. 7 stanowi, iż organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Wynikająca z tych przepisów zasada związania organów administracji publicznej prawem, oznacza, iż organy te, podejmując rozstrzygnięcia (także uchwały), obowiązane są kierować się wartościami istotnymi z punktu widzenia porządku prawnego. Rozstrzygnięcia więc, nie mogą być podejmowane w sposób arbitralny, bez wskazania na okoliczności stanu faktycznego i analizy stanu prawnego i faktycznego. (Wyrok WSA w Warszawie z 11 lipca 2012 r., VII SA/Wa 336/12, sygn. powiązana wyrok NSA z 14 luty 2013 r., II OSK 2522/12)

Jeżeli więc ocena zgodności z prawem ma dotyczyć uchwały podejmowanej w ramach uznania administracyjnego, to konieczne jest uzasadnienie takiej uchwały.

Przyjęcie odmiennego stanowiska powodowałoby niczym nieograniczone władztwo, dające prawo do narzucania pracodawcy obowiązku utrzymania stosunku pracy z radnym.

Jeżeli działanie organu nosi znamiona arbitralności i nie poddające się kontroli i nadzorowi, pomimo, że mieści się w granicach jego ustawowych kompetencji, nie może być uznane za zgodne z prawem. Działanie na podstawie prawa w połączeniu z zasadą zaufania, rodzi po stronie organów władzy publicznej obowiązek motywowania jej rozstrzygnięć. Obowiązek ten wynika ze standardów demokratycznego państwa prawnego i jest elementem zasady jawności działania władzy publicznej.

Źródło: Orzecznictwo NSA

Pt., 26 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka