Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Powiat przejął lotnisko

Powiat przejął lotnisko fotolia.pl

Jak podaje Polska Agencja Prasowa, Powiat koszaliński stał się właścicielem dawnego wojskowego lotniska w Zegrzu Pomorskim. Wojewoda zachodniopomorski podpisał ze starostą umowę darowizny.

Przejęty przez powiat teren ma ponad 300 ha powierzchni i jest wart 17 mln zł. Prawną podstawą przekazania nieruchomości samorządowi była uchwalona w lipcu 2008 r. nowelizacja ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego. W wydanym w grudniu 2008 rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego, zapisano, że niewykorzystywane przez armię Zegrze Pomorskie musi zachować lotniczy charakter. Dlatego - jak poinformowała rzeczniczka wojewody Agnieszka Muchla - w ciągu pół roku od przekazania obiektu starosta koszaliński musi rozpocząć działania zmierzające do założenia lub rozbudowy lotniska.

Ponadto eksploatacja obiektu powinna rozpocząć się ciągu 3 lat. Jeśli warunki te nie zostaną spełnione, lotnisko trzeba będzie zwrócić Skarbowi Państwa. Prawdopodobnie nie będzie to konieczne. Powiat przejął Zegrze Pomorskie na własność, gdyż miasto Koszalin chce na dawnej wojskowej nieruchomości uruchomić cywilny port lotniczy.

Miasto nie mogło jednak samodzielnie składać wniosku do Ministerstwa Infrastruktury o przejęcie lotniska, gdyż leży ono poza administracyjnymi granicami Koszalina. Prace nad wybudowaniem w Zegrzu Pomorskim cywilnego portu Koszalin prowadzi od kilku lat. Przed kilkunastoma miesiącami projekt ten wpisano na listę kluczowych inwestycji w woj. zachodniopomorskim, współfinansowanych przez Unię Europejską. Wniosek o dofinansowanie projektu ma być złożony w lipcu br.

Z zamówionej przez Koszalin w firmie konsultingowej Ove Arup & Partners International Limited analizy ekonomicznej opłacalności lotniska wynika, że w najbardziej optymalnym wariancie na jego uruchomienie potrzeba ok. 151 mln zł.

Według konsultantów, w Zegrzu Pomorskim za te pieniądze mógłby powstać regionalny port lotniczy przystosowany do obsługi ruchu o natężeniu 25 - 30 tys. pasażerów w ciągu pierwszego roku funkcjonowania i 400 tys. rocznie w perspektywie 30 lat.

Port ma być przystosowany zarówno do obsługi połączeń krajowych jak i międzynarodowych. Założono, że lotnisko będzie mogło przyjąć samoloty przewożące nieco ponad 200 pasażerów, czyli np. Boeing 737 i Airbus A 321.

W studium przyjęto, iż budowa cywilnego portu lotniczego w Zegrzu Pomorskim będzie realizowana w trzech etapach finalizowanych w latach 2011/2012, 2021/2022 i 2031/ 2032.

Wyposażone w betonowy pas startowy o długości 2,5 km lotnisko w Zegrzu Pomorskim zbudowano od podstaw w latach 50. ubiegłego wieku. Przez kilkadziesiąt lat stacjonowały tu myśliwce polskich sił powietrznych. Cywilny terminal dla krajowych połączeń uruchomiono w latach 70. Szczyt przewozów przypadł na rok 1979 - prawie 86 tys. pasażerów. Cywilne loty zlikwidowano w 1988 r. W 2002 lotnisko przestało być użytkowane przez wojsko.

Obecnie w Zegrzu Pomorskim odbywa się mały ruch lotniczy. Przez kilka lat sezonową bazę miało tu Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.

Źródło: PAP / fot. www.sxc.hu

Czw., 3 Lt. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: