Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Europejczycy wybierają pakiety telekomunikacyjne trzy w jednym

Europejczycy wybierają pakiety telekomunikacyjne trzy w jednym fotolia.pl

Według najnowszego badania Eurobarometru 40 proc. gospodarstw domowych w Europie korzysta z pakietów usług zawierających Internet, telefon i telewizję, które świadczone są przez jednego dostawcę. Badanie dotyczące korzystania przez gospodarstwa domowe ze środków łączności elektronicznej przeprowadzono między 9 lutego a 8 marca 2011 r. na podstawie próby obejmującej 27 tys. gospodarstw reprezentatywnych dla wszystkich mieszkańców UE. Badanie wykazało również, że 65 proc. użytkowników ogranicza długość rozmów przez telefon komórkowy ze względu na koszt, oraz że coraz popularniejsze stają się rozmowy przez Internet.

98 proc. gospodarstw domowych w UE ma dostęp do telefonu, a rosnący odsetek (obecnie 89 proc. gospodarstw) ma dostęp do telefonu komórkowego. 62 proc. gospodarstw posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy, przy czym tylko w 9 proc. gospodarstw korzysta się jedynie z linii stacjonarnej. W Polsce 96 proc. ma dostęp do telefonu, 98 proc. gospodarstw w UE odbiera programy telewizyjne. Najpopularniejszym sposobem obioru sygnału TV są sieci kablowe (35 proc.) oraz cyfrowa telewizja naziemna (30 proc., czyli o 7 punktów procentowych więcej niż w okresie listopad-grudzień 2009 r.).

uropejczycy chętnie korzystają z usług telekomunikacyjnych oferowanych w zestawach. 42 proc. gospodarstw domowych korzysta z pakietu usług, przy czym 61 proc. łączy internetowych oraz połowa usług telefonii stacjonarnej zakupywana jest jako część pakietu. 41 proc. respondentów stwierdziło, że główną zaletą pakietów jest wygoda związana z posiadaniem jednego dostawcy, który wystawia jeden rachunek. 33 proc. uważa, że usługi w pakiecie są tańsze, niż usługi zakupywane osobno. 16 proc. badanych uważa jednak, że pakiety zawierają usługi, które nie są im potrzebne, a kolejne 10 proc. wyraziło obawy związane z brakiem przejrzystości i jasności w odniesieniu do kosztu i warunków świadczenia każdej z usług.

Wśród najczęstszych problemów związanych z usługami telekomunikacyjnymi badani wymieniają przepustowość łączy internetowych,  przerwy w połączeniach, trudności w połączeniu się z siecią łączności ruchomej, a podobnej liczbie badanych przerwano w trakcie rozmowy połączenie realizowane w sieci komórkowej. 25 proc. badanych stwierdziło, że prędkość pobierania/wysyłania danych przez Internet jest niezgodna z warunkami określonymi w podpisanych przez nich umowach .

27 proc. gospodarstw ma dostęp do publicznej sieci telefonicznej tylko przez telefon komórkowy – odsetek ten zwiększył się w 17 państwach członkowskich od czasu ostatniego badania, a w pięciu krajach (Finlandia, Litwa, Łotwa, Republika Czeska i Słowacja) przekroczył 50 proc.  W Polsce 49% gospodarstw używa tylko telefonu komórkowego. Darmowe lub bardzo tanie połączenia głosowe przez Internet stają się coraz popularniejsze. Z połączeń głosowych tego typu korzysta 28 proc. gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu.

Badanie wykazało również, że obywatele UE są zaniepokojeni kwestią ochrony danych – 88 proc. respondentów stwierdziło, że chcieliby zostać poinformowani, jeżeli ich dane osobowe przechowywane przez dostawcę usług telekomunikacyjnych miałyby zostać utracone, skradzione lub w jakikolwiek sposób zmienione.

Niedz., 17 Lp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna