Kontynuując zeszłotygodniowy temat dotyczący kompetencji w zawodzie trenera biznesu, w tej (drugiej) części skupimy się na czynnikach psychologicznych wpływających na rozwój kompetencji trenerskich.
Poniżej przedstawimy opis ów czynników psychologicznych, które mają wpływ na rozwój poszczególnych kompetencji trenerskich:
- Energia działania - czyli rezultat funkcjonowania centralnego układu nerwowego. Przede wszystkim ma ona wpływ na wybór stylu działania (np.: szybkość wymaganych ruchów), a nie na jego treść.
- Gotowość do podejmowania wysiłku w pracy - która opiera się na cechach osobowości. Ich poziom ujawnia się w ilości oraz jakości pracy nawet wtedy, gdy jej treść nie odpowiada zainteresowaniom danej osoby.
- Chęć do współdziałania - ujawnia się w gotowości do podejmowania działań zespołowych, a także w sile dążenia do osiągania wspólnych celów.
- Nastawienie na zmianę otoczenia - inicjowanie nowych zadań oraz gotowość do akceptacji zmian organizacyjnych.
- Nastawienie na zmiany ludzi - polega na podejmowaniu działań zorientowanych na ludzi bez nacisku ze strony sytuacji.
- Sprawność wnioskowania - objawia się m.in.: umiejętnością rozwiązywania problemów.
- Zdolność społeczna - polega na trafnym rozpoznawaniu cech i wykorzystywaniu ich w przewidywaniu zachowania innych ludzi.
- Taktyki wpływu - dzielą się na: pozytywne (racjonalna perswazja, konsultacja, inspiracja), które pomagają w realizacji celów szkolenia i budują dobrą relację ze szkolonymi oraz negatywne (nacisk, apel osobisty), które budują złe relacje pomiędzy trenerem a osobami szkolonymi.
- Wiedza - z zakresu procedur HR i zarządzania ludźmi.
Źródło: trenerbiznesu.pl oraz poradopedia.pl