Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kącik motoryzacyjny (cz.15) Przygotowanie auta do zimy

Kącik motoryzacyjny (cz.15) Przygotowanie auta do zimy fotolia.pl

Przed zimą każdy samochód wymaga szczególnej dbałości, by dobrze służył użytkownikowi przez nadchodzące zimowe miesiące. Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że nadchodzący okres to najtrudniejszy czas zarówno dla niego jak i samochodu. Dlatego, aby jazda przebiegała bez przykrych niespodzianek pomyśl już teraz o odpowiednim przygotowaniu auta do sezonu zimowego.

Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych czynności, które powinieneś wykonać:

Opony to podstawa
Pierwsza czynność, którą powinieneś wykonać jeszcze przed atakiem zimy, to zmiana opon. Do wulkanizatora powinieneś udać się, gdy temperatura na zewnątrz zaczyna utrzymywać się poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Czym różnią się opony letnie i „zimowki”? Dzięki głębiej ponacinanemu bieżnikowi guma jest bardziej elastyczna, a to przyczynia się do bezpieczniejszego hamowania. W warunkach zimowych letnie opony mogą mieć nawet o 30 proc. dłuższą drogę hamowania, niż „zimowki”. Jeżeli decydujesz się użyć „zimowek” z poprzedniego sezonu, powinieneś sprawdzić, czy nie noszą one śladów żadnych mechanicznych uszkodzeń i czy ich bieżnik na całym obwodzie jest równomiernie zużyty (jego wysokość musi wynosić co najmniej 4 mm).

Akumulator
Jeżeli jeździsz starszym autem i minęło trochę czasu od ostatniej wymiany akumulatora, powinieneś sprawdzić przed zimą jego stan. Dobry akumulator na nic się nie zda, jeśli w twoim samochodzie niesprawnie działa np. alternator (podzespół odpowiadający za ładowanie akumulatora). Powinieneś zlecić przegląd samochodu przed zimą autoryzowanej stacji obsługi, sprawdzisz nie tylko wydajność akumulatora, ale również sprawność całej „elektryki” pojazdu.

Światła i wycieraczki
Ustawienie świateł powinno się kontrolować przynajmniej raz w roku. Na dziurawych drogach światła mają tendencję do zmiany położenia na skutek częstych drgań i wstrząsów. Zima to najtrudniejszy okres  także dla wycieraczek. Muszą one radzić sobie z mrozem, lodem i śniegiem. Dlatego przed zimą lepiej uzbroić się w nowy zestaw. Należy pamiętać o tym, że zużyta wycieraczka nie tylko nie zbiera zanieczyszczeń z szyby ale także może ją porysować!

Hamulce
Przed zimą powinieneś sprawdzić stan rozkładu sił hamowania (oś przednia i tylna) oraz rozkład sił na poszczególne koła. Jest to ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa kierującego, stanowi o możliwie krótkiej drodze hamowania. Powinieneś także zwrócić uwagę na stan okładzin, płyn hamulcowy (co 2 lata należy go wymienić na nowy, bez wyjątku), płynność pracy klocków w zaciskach hamulcowych, działanie hamulca ręcznego, stan linek/cięgieł hamulca ręcznego.  

Płyn chłodniczy
Przed zimą powinieneś sprawdzić temperaturę zamarzania płynu i w razie potrzeby wymienić go na nowy lub obniżyć temperaturę krzepnięcia poprzez dolanie koncentratu płynu chłodniczego.
(należy dążyć do tego, by płyn w układzie osiągnął temperaturę krystalizacji minus 37 stopni Celsjusza, jest to poziom, pozwalający optymalnie zabezpieczyć silnik przed zbliżającą się zimą).

Płyn do spryskiwaczy
Letni płyn do spryskiwaczy zamarza przy temperaturze poniżej 0 stopni Celsjusza. Wraz z nadejściem przymrozków należy wymienić letni płyn na zimowy. Jeżeli w zbiorniczku masz jeszcze resztki letniego płynu, dolej do pełna zimowego, pamiętając jednak o tym, że ta mieszanka nie będzie odporna na większe mrozy (cena płynu zimowego o pojemności 5L zaczyna się od 10-20zł).

Zawieszenie
Powinieneś zwracać uwagę na prowadzenie pojazdu, hałasy dochodzące z zawieszenia, ściąganie pojazdu z toru jazdy. Niesprawne działanie zawieszenia i układu kierowniczego objawia się ściąganiem samochodu z zamierzonego kierunku jazdy, złym prowadzeniem samochodu, nadmiernym bujaniem lub przechyłami, nadmiernym zużyciem opon, oraz stukami w zawieszeniu. Szczególnie niebezpieczne są luzy w układzie kierowniczym i na przegubach wahaczy, gdyż skrajne ich zużycie może doprowadzić do braku kierowalności pojazdem. Nie zapominaj o amortyzatorach, które dbają o przyczepność kół podczas jazdy (powinieneś zlecić ich kontrolę przy okazji wizyty na stacji serwisowej).    

Uszczelki drzwi
Aby uniknąć problemów z otwarciem drzwi i uszkodzeniem uszczelek przed sezonem zimowym powinieneś uszczelki dokładnie umyć, wysuszyć i posmarować specjalnym silikonem w spray-u do uszczelek. Dzięki temu otwarcie drzwi będzie bezproblemowe.

Konserwacja blachy
Przed zimą nadwozie samochodu warto posmarować odpowiednimi pastami, woskami lub innymi środkami, które powinny ochronić lakier karoserii twojego auta przed zgubnym działaniem soli. Oprócz stosowania odpowiednich kosmetyków należy także pamiętać o regularnym myciu samochodu i zmywaniu pozostałości po błocie pośniegowym oraz soli (nie tylko z nadwozia, ale także podwozia pojazdu). Pamiętaj jednak, by nie myć auta na silnym mrozie(w temperaturach poniżej -10 stopni Celsjusza).

Dodatkowo koniecznie wyposaż się w:

  • skrobaczkę do szyb
  • dobrą szczotkę do odśnieżania auta
  • preparat zapobiegający przymarzaniu uszczelek do nadwozia
  • odmrażacz do zamków, odmrażacz do szyb (noś w kieszeni lub w teczce)
  • przewody rozruchowe
  • linkę holowniczą
  • rękawice robocze
  • zapasowy płyn do spryskiwaczy
  • łańcuchy śniegowe

Źródło: motofirma.pl oraz motofakty.pl

Pt., 12 Prn. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa